Powered By Blogger

Friday, August 24, 2012

Beza Budak Kelas 'Bawah' Dengan 'Atas' Part 2

   So kalau kau tanya aku aku dok kelas apa kat sekolah, aku mengaki aku budak sains, Kelas Sains 2. Aku bukan budak seni pn. Kadang2, aku menyesal aku amek sains. Tapi, itulah. Mula aku nak masuk seni. Tapi, direject oleh keluarga. Sebab katanya seni ni susah nak hidup nanti. Pastu nak lari kelas lain x boleh. Masuk universiti cuma yang berkaitan dengan seni je. Pastu nak keje susah... pfft. Tu la die life in the fast lane, dalam dunia kapitalism yang korup dan pure, kita x bekerja sebab cinta ataupun rezeki 100/100, tapi sebab duit, pangkat dll. Ok enough citer yang aku belum mengalami lagi, sambung citer budak sekolah.

   Then beza budak seni dengan sains. Ok kita amek dari perspektif cinta. Ya kasih sayang tu sfat natural manusia. Budak seni x kan cakap secara terus, dan sains pula vice versa. Dan list kat bawah ni ialah ianya.

Budak Sains:
  
  • Cuma percaya apa yang die nampak
  • Percaya pada nombor dan fakta buku bila berdebat
  • Xsuka amek risiko bila buat sesuatu kerana mengetahui fakta buku
  • Walaupun saintis buat eksperimen, tapi cam bese a, budak sekolah x matang enough untuk memberanikan diri
  • Die terlalu jujur dan straight 
  • Kadang2 cakap x amek hati orang
  • Die pandai mengambil pengalaman orang lain dan amek sebagai pengajaran

Budak Seni:

  • Dia ada instinct yang kuat
  • Die percaya kepada kebolehan sendiri
  • Die sangat optimistik
  • Suka amek risiko
  • Akan bagitau satu dunia tentang kesayangan die
  • Ayat die sangat metaphoric 
  • Jujur tapi x tunjukkan secara nyata
  • Gentle
 
   Then bak kata cikgu BM aku, Cikgu Hasbi kata orang seni ni pandai amek hati perempuan. Die gentle dan x terlalu straight tapi bukan tak jujur. Bagi aku la kan, orang seni ni lagi liberal dan x terikat dengan satu benda. Dalam perspektif kerjaya, aku bagi contoh. Enjenier kerja bila boss die suruh, dan die cuma buat apa yang boss die suruh je. Tapi artis, maksud aku bukan pelakon a, tapi producer serta penulis skrip, dorang sebenarnya pelaku sebuah cerita, dorang boleh buat ikut suka hati cerita apa. Dan dornag boleh buat mahakarya yang hebat cam citer Maria Ozawa. Sedangkan saintis2 x camtu. Tapi bese a sains dengan seni dua bidang yang berbeza tapi saling memerlukan. Sains, kalau kau terlalu kejarkan kemajuan kau akan melanggar hukum alam. Contohnya kalau ada orang yang buat chimera(google sendiri) die dah terlebih sains. Dan seni tujuannya ialah untuk mengembalikan sifat perikemanusiaan, contohnya penyanyi menghiburkan hati orang.

   Tapi kalau terlebih seni kita akan jadi x maju, dan akan berfikiran sempit. Aku benci bila ada orang kata seni ni mengarut. Pastu bias dengan budak2 seni. Then x pasal2 industri seni kat Malaysia jadi sakai. Ceh ni Mahathir punya pasal a ni. Seni dengan sains patutnya 50/50, bukan 40/60. X pasal2 pemikirang ni jadi nightmare bagi rakyat yang berminat dengan seni. Kalau nak berseni kena amek risiko. Ok enough citer politik. Dan budak2 sains semuanya ulat buku. Pastu keje nak enjenier je. Dan dorang x bape pandai nak social. Seriously aku prefer budak seni, sebab memang hati aku seni to its core. Aku mudah pitam bila tengok nombor. pfft. 

''Dahtu pasal kau gatal sangat masuk kelas sains?''

''Pasal aku x mau amek risiko.''

   Ya, SPM menentukan tempat kau untuk hidup. Dan kelas sains membolehkan aku amek banyak course. Aku dah set, aku nak jadi seniman, kalau x askar, kalau x bussinesman, kalau x designer. So thanks for reading, setakat ni je lah typing aku untuk kali ni. I bid you all adieu. Chow!
 

1 comment:

  1. Salam, aku setuju dgn cara kau berfikir..seni dan sains saling memerlukan :)
    Aku budak art, ambil grafik...dalam seni tu sendiri byk cabang, jd xde istilah budak art susah nak hidup, tp aku kecewa ramai yg fikir mcm tu...masa aku ambil art n design dulu, semua makcik pakcik aku pandang rendah kot~ hahaha dan sekarang aku puas hati sbb aku berjaya menyalahkan pandangan diorang..
    aku kerja relax je, tp gaji Alhamdulillah..budak art boleh run bisnes sendiri lebih dpd budak2 yg ambil subjek bisnes..kerana aku budak art, aku buat craft..awal2 aku buat craft, semua makcik pakcik aku tak pandang langsung hasil seni aku...serius melemahkan semangat aku, tp lantak diorang lah..kita xleh pakse org suka seni kita kan..haha
    Alhamdulillah, craft dan bisnes aku diizinkan Tuhan utk berjaya..dan dah masuk magazine hari tu..baru terhegeh2 mereka yg pernah mengata aku tu, pretend to say congratez..haha kau tau ape aku rasa masa tu? aku rasa puas hati... :D
    Sekarang aku bangga jadi budak art, seni di Malaysia tgh naik sekarang ni...dpd craft,buat cartoon and doodles, fashion designer, bag designer..orang kita skang dah pandai DIY dan dah ada taste and sense of art..
    Kau umur berapa? Masih belum terlambat kalau nak serap seni dlm kerjaya kau..hehehe...

    Maaf komen panjang sangat :p

    ReplyDelete