Powered By Blogger

Thursday, August 23, 2012

Aku Anak Johor

   IC aku 950706-01-****. Kau tengok no kat tengah tu dah jelas aku anak negeri mana. Bagi yang tak tau, ya... Itu lah die negeri Johor tempat aku lahir. Lagi tepat kat Hospital Sultanah Aminah. Anyway aku x de la lama pn duduk Johor, 6 bulan je. haha. Selebihnya dihabiskan kat Selangor. Walaupun 6 bulan je pn tapi aku selalu jugak dengan keluarga turun Johor. Then aku bila aku kat Johor feels like home. Ceh ayat menggelabah. Kampung Ayah dengan Mak aku kat Pontian. Then x hairan a kalau selalu turun JB. 
Skyline of JB
   Walaupun JB ni antara bandar yang paling maju kat Malaysia tapi x lah sesibuk cam KL. Dan aku rasa kat JB lagi terancang pembangunan die. Anyway, bila citer pasal kenegerian ni, bende pertama yang orang mesti mention mesti slang kan? Ya lagi2 Kelantan. Orang senang je nak recognize Kelantanese pasal dorang kat negeri mana pn lidah sama je. Kalau yang lebih 5 tahun tu x nampak sangat a. Ok Ok. Kelantanese bangga dengan 'kawe'2 dorang. Utara pulak 'hang'2 dengan Peghok pekat dengan dorang punya 'teman'2. X lupa orang Negeri Sembilan pn ada slang yang pekat giler yakninya 'den'. Then bila orang tanya aku dari Johor yakni nya jawapan yang aku dapat ialah; eleh, Johor mana ada slang.
200 keping lagi!
   Memang a x nampak slang die, pasal slang Johor ialah slang yang digunakan sebagai asas pembentukan Bahasa Melayu yang sekarang kau cakap. Saya jadi 'Saye'. Kita jadi 'Kite'. Dipendekkan citer nya slang Johor ni un'baku'nized version of standard Malay a. Then kedua bila cakap pasal kenegerian, yahahaha... makanan! Secara jujurnya, sejak aku mula mengkaji sejarah Johor baru aku perasan, oh, selama ni aku dibesarkan dengan masakan Johor. Patut a aku suka nasi ambeng, briyani, satay, otak2, mi bandung, mi rebus, bakso, telur pindang argh! x terfikir aku. Well, dipendekkan citernya kalau kau bagi aku 100 cucuk(cucuk?) otak2, nescaya aku mintak lagi 100. hahaha... Ah x lupa, rasa yang aku dah lama mengidam, sungguh aku rindu gila, yakni nya Laksa Johor. hm... serious hipster. Orang sume familiar dengan laksa Penang, tapi lidah aku tetap prefer Johor punya.

Johorean mana yang x terliur tengok ni!

   Nak buat camne, bumi Selangor dipijak x semestinya langit Johor lesap. Memang aku dah dibesarkan dengan budaya Johor. Mungkin sebab kebanyakan budaya dari Johor dah adopted jadi identiti rasmi Malaysia, ramai yang x berapa perasan akan kebudayaan nya. Slang Johor paling ketara, dan Satay jadi makanan rasmi Kajang. pfft. Anyway, Feeling lain bila turun JB. Aku suka dengan pembangunan kat sana. Boleh dikatakan efisyen a. Oh ya x lupa politik kat Johor paling stabil. Dalam hal ni BN x berapa terlibat sangat a sebab sah2 Johor BN mesti menang kan? Then Sultan Johor yang paling cool. Sultan sekarang, Sultan Ibrahim sangat sporting, termasuk ayahanda dia, Sultan Iskandar yang mangkat tahun 2010.

mana lagi nak cari pemimpin cam Sultan Iskandar?

   X lupa TMJ, Tunku Ismail juga sama cool. Dorang punya car collection duh... bisa membuat lelaki sejati menangis ingin memiliki nya. Aku malas nak list kan kang ada yang jeles buat taik pulak kat Sultan Johor. Berani a dorang buat camtu. Sekali aku dengar memang aku kasi pelepuk a. Apa yang boleh aku katakan, taste dorang, American! ahahhahahah... kami rakyat Johor pn sama suka American. Then dorang kaya x bukan sebab rakyat baik hati, tapi dorang cari duit sendiri, nak tau lebih tengok J-Corp. malas nak citer kang kena tiaw lagi. Aku rasa Sultan Johor punya kerabat a paling manly. Sume military. Dan adiknya TMJ, jadi polis. Kerabat Sultan Johor ni modest a boleh kata, kembara mahkota, dan lain2. Sultan Johor pn sayang rakyat die, Ramadhan hari tu baru je die bagi keampunan kat rakyat Johor yang merempat kat penjara Kajang.

Masjid yang agak cool pasal dok atas bukit

   Baru tahun ni jugak, aku kalau nak diikutkan nak join sama, dekat depan istana, rakyat ramai2, x kira etnik bangsa agama, angkat sumpah setia kat Sultan Johor. Tu aku rasa baik aku dok Johor. Dan aku paling panas kalau ada orang buat citer gebang pasal Sultan Johor. Kalau jeles cari a harta sendiri, x yah sebar citer buruk. Dan kat Johor, x de main hamba denga Sultan, cuma 'saya'. Pemimpin camni a yang kita nakkan. Pemimpin yang sayangkan rakyat. Ok anyway, Johor pn tempat tuner2 Malaysia buat kereta gempak2. Mungkin Sunway lagi popular jadi tempat orang main kereta, tapi Johor pn sama hebat nya. Tengok je a Drifting kat sana. Antara garaj yang hebat, Kazama Autoworks. nak tau google. Fuh... paling gempak ada kat JB orang nak jual Z33 RB26. Tu baru gempak! Dan dengan wujudnya Mutiara Motor dengan partnernya, RE- Amemiya, pemilik rotary ada peluang untuk tunjuk hebat kat master.
nak lagi pergi genting?
 
   ya... Only in Johor and first time in Malaysia! hahaha wujudnya Legoland kat Johor pn bermakna dah x yah g Singapore untuk berseronok. Kira menunjukkan a yang kat Nusantara ni bukan Singapore, Thailand dengan Indonesia yang best untuk melancong. Anyway, sebelum ni ada projek nak buat Disneyland tapi x jadi pasal isu2 yizlumik. Kan bagus kalau camni kira menunjukkan kat Malaysia ni x de la x laku sampai x de franchise. Dan Johor jugak dipilih pasal port bagus. hahahahahah... entah bila aku ada peluang nak pergi sini. Then kat JB, lepak Danga Bay, pn sedap jugak. Kalau nak hutan, boleh pergi kat Mersing ataupun Gunung Ledang. Dan Johor ni, antara negeri Melayu yang kaya dengan History. Dan history Johor ni seronok untuk baca sebab tanpa Johor Malaysia bukannya Malaysia yang kita kenal sekarang.
   Anyway, there's too much to love bout Johor. Aku malas nak citer lebih. Sebab Google lagi hebat dalam menerang kannnya. So until next post, cheers!


  

No comments:

Post a Comment