Powered By Blogger

Monday, August 20, 2012

Best Ballads

Agak2 lama jugak aku x buat countdown list ni. Hm... bese a sibuk dengan hal2 lain sampai x sempat nak pikir lagu mana yang paling hebat. Tema untuk list kali ini ialah lagu Ballad, which is more civilized daripada lagu2 aku yang biasa. Jang an risau kali ni semua lagu dalam list sangat bersih. Anyway peduli a lirik, pasal aku dengar music je haha.

10. Stairway to Heaven- Led Zeppelin

Comment: Secara jujurnya, kali pertama aku dengar lagu ni sangat random. Aku saja a google; greatest guitar solo. Then keluar pulak Guitar World punya list 100 Greatest Guitar Solo. Random cari lagu. Jumpa banyak lagu best. Then no. 1 punya list, lagu ni. Aku pn dengar a, suaro Robert Plant kau x yah citer a. Epik. Boleh menangis bye dengar die punya suara. Tu aku belum citer lagi Jimmy Page goreng guitar Gibson Double Neck die. Fuh... x salah untuk kata yang solo paling hebat ada dalam lagu ni.

9. Wasted Sunset- Deep Purple

Comment: Dulu time radio ada kat bilik aku lagi, tiap malam aku layan Arena ROCK Keras. X yah citer a x de orang bising pn pasal kat atas aku sorang je yang lepak kan. hahahaha... then tetibe aku tengah headbanging keluar pulak lagu ni. Suasana terus lain. Secara otomatis nya atmosfera terus berubah dari ribut ke angin sepoi2 bahasa Inggeris Tua. Suara Ian Gillan a paling x leh blah. Penuh emosi bila die nyanyi, walaupun dalam lagu Soldier of Fortune suara die lagi merdu a. Then dorang punya style music. Ah peduli a kalau ada serbanistas kata aku dengar lagu gereja bukan nya ada sunnah Jesus pn kata kena main organ kalau nak sembahyang. Anyway, lagu ni lagi hebat dpd lagu2 zaman sekarang.

8. Home Sweet Home- Motley Crue

Comment: Aku hipster. Tanpa aku sedari sebelum aku kenal perkataan tu. Dan raya jugak, semua orang balik kampung dengar lagu Balik Kampung- Sudirman, aku pulak dengar lagu Home Sweet Home- Motley Crue. Hahahaha... anyway, lagu ni sangat cool, bila kau dengar lagu ni semacam ada feeling yang membuatkan aku rindu tempat aku membesar...

7. November Rain- Guns 'n' Roses

Comment: X kisah a kalau video clip lagu ni wat shooting kat gereja kan. Anyway sama je pun dengan band2 nasyid wat video clip kat masjid. Beza dorang bercinta daripada berdakwah. So x de maknanya kau nak kutuk2. Opss... keluar tajuk pulak. Aku suka lagu ni digubah dengan menggabungkan unsur2 classical dengan ballad. Jadi there's no such thing as genius prefer classical rebellion person prefer ROCK music. Sebab bila dua2 diadun bersama x de rasa kuih salahbikin. Best of all, dengar a lagu ni sampai habis, pasal composition lagu ni x sama dengan lagu Justin Bieber.

6. I Still Love You- KISS

Comment: Kali pertama dengar, eh, x pernah aku dengar KISS nyanyi camni, selalu lagu2 berbunyi parti. Then bila dorang nyanyi lagu yang layan perasaan camni oh... sangat cool. X sangka Paul Stanley suara die boleh nyanyi lagu ni. Aku cuma terfikir, eh, Gene Simmons yang parti tu pn boleh layan lagu ni. hahahaha... walaupun aku pn dengar lagu ni. Biasa a sifat manusia.

5. She's Gone- Steelheart(...no relation with Metalheart)

Comment: Time mendung, gelap, hujan lebat, dan baru je kena reject sesuai la dengar lagu ni. Pastu berkurung dalam bilik duduk kat sudut cam orang kalah judi. Then nyanyi lagu ni kuat2 sepenuh jiwa. Nescaya tenanglah anda. Hahaha. aku selalu bayangkan, bila aku kena dump, then aku kat konsert nyanyi lagu ni sambil orang yang dump tu dengar lagu ni. hahahaha.. imaginasi sebentar.

4. Dry County- Bon Jovi

Comment: Sama dengan lagu Civil War dari segi tema dan sama dengan lagu November Rain dari segi composition. Dari slow moving ke solo guitar yang hebat. Lagu ni proved yang Bon Jovi bukan sekadar bunch of romeo who always broken heart. Dan jugak testament terhadap kehebatan Richie Sambora menggoreng guitar. Trust me, lagu ni memang hebat. Dan juga tema kemanusiaan sentiasa jadi bukti yang aku guna untuk menolak apa orang kata lagu ROCK ni sume buat pening kepala dan Satanic.

3. Sweet Child o' Mine- GnR

Comment: The most memorable opening ever! Bagi aku ni la opening yang paling cool die punya riff. Slash asalnya main suka hati je sweep picking. Then dorang kata cool, jadi a lagu ni. Dan x perlu cakap banyak, perkataan x mampu untuk describe lagu ni.

2. Nothing Else Matter- MetallicA

Comment: Lagu ni, really inspired me. Dengan music yang ringkas, lagu ni do more. Dan lagu ni sangat lah hebat bila kau dengar sampai habis. Lagi2 time solo guitar die. Walaupun suara James Hetfield x sedap bila live, tapi hey, audience ramai2 nyanyi terus jadi merdu bye. Masuk youtube, tengok la bape juta orang tengok. Sayang, orang zaman sekarang x reti menghargai music. Akhirnya Justin Bieber jugak dorang dengar... walaupun malaon tu minat MetallicA.

1. Wind of Change- Scorpion

Comment: Dan inilah die, list no 1. Wind of Change, Scorpion. Lagu ni x memeningkan kepala, dan gerenti lagi best dpd lagu Justin Bieber. Opening dimulai dengan Klaus Meine panggil setan(bersiul la...), dan diiringi dengan petikan merdu Rudolf Schenker punya guitar. Dan lyric die paling seronok. Citer pasal post kejatuhan Soviet Union. Then lyric die sangat2 lah mementingkan keamanan. Memang x syak, lagu ni ballada no 1 aku.

No comments:

Post a Comment