Powered By Blogger

Tuesday, August 7, 2012

Musim Periksa: Budak Sekolah Style...!

   Time ni budak sekolah semestinya tengah rushing. Dan semestinya terpaksa meninggalkan life mereka yang sebelum ni untuk sementara waktu, well mungkin masa kat sekolah je kot, pasal budak sekolah balik rumah mesti keje main tweet je. Budak fom 3 trial pmr, Budak fom5 tgh study untuk trial spm lepas raya. RIGHT AFTER RAYA!!!! Semestiya aku pn x ketinggalan merasai bahang peperiksaan. Lagi2 aku yang fom 5 ni. waaaarrrgggghhhh!!!! x pe demi masa depan. I'll try to fight for it! lepak lepak. 

   Kalau kehidupan aku kat sekolah, x yah citer a. Boleh dikatakan orang kenal aku sebagai seorang malaon yang x pernah rohnya wujud dalam sekolah. Apalagi buku, yang aku kenal Hypertune yang ayik review model je a dari kereta. X lupa, asyik2 berzikir lagu ROCK daripada zikrullah. haha. Anyway, aku suka time pekse. Pasal sekolah aman je. X de a pengawas yang bertanggungjawab serta poyo cam aku perlu menjalankan tugas secara maksima(aku ada bertugas ke?). Sunyi x yah citer a, kalau stayback sampai petang tu, yang selalu nya budak2 perangai masih main kejar2 lagi x aku nampak. Pekse sama, pasal nak kasi senang. Fuh... x de a pening kepala aku menengok perangai yang x matang tu.

   Semestinya sebagai budak2 sekolah yang semuanya x matang, aku tengok semacam ada trend. Sangat membencikan aku menengok nya. Serious aku memang rasa nak tibai je. Yakni nya, budak2 suka sangat tanya soalan bocor. FUCK la wei kau nak soalan bocor. Nota cikgu dah suap, latihan cikgu dah suap, kelas tambahan cikgu dah suap jugak. Then kertas periksa jawapan pn kau nak mintak suap jugak. Kefakaran sungguh. Gua serious panas hati mengoknya. Bukan apa, tapi cuba lu pikir, kalau semua nak suap, apa guna lu belajar selama ni? nakkan kesempurnaan hidup dunia atau hanya A semata-mata? yang x semestinya menjamin kehidupan yang bahagia(ceh, menggelabah pulak gua).

   Bagi gua budaya kejarkan A ni masalah. Sebab? baiklah sesetengah mungkin akan kurang setuju atau menghentam gua lepas ni. Tapi apa gua peduli? gua punya otak gua fikir a. Gua takat bagi pendapat je, bukan gua bom lu punya rumah pn. Ok anyway budaya nak dapat A sangat ni boleh melunturkan sifat kemanusiaan seseorang manusia. x paham? ok gini. Kalau lu spend 8 hours on the school book just to pass exam, lu x akan pikir masalh dunia yang lain cam perhubungan sesama manusia, masalah kehidupan, survival dan yang sewaktu dengannya. Lu punya matlamat perjuangan untuk belajar tu dah salah. Lu belajar nak dapat A, bukan nak mencapai kesempurnaan hidup dunia. Lu tengok je la budak2 yang dapat scholarship tu, boleh ke tak dorang hidup lepas zaman belajar. Lu tengok tokey kedai arak tu bukan ada Ph.D pn sampai boleh buat kedai besar dengan arak harga RM3k kat kedai.

   Then again, A on your shit of sijil meant nothing, unless kalau lu belajar sebab lu nak dapat pengalaman. Satu lagi gua benci dengan kertas soalan bocor ni pasal lu buat perkara x bermaruah. Meniru tu mencuri. Lu x rasa ke sia2 lu punya Cikgu Suraya penat2 ajar math, sampai malam x de masa nak have sex, tetibe lu pulak goyang kaki je celup jawapan. Kalau camtu baik lu x yah datang sekolah, datang time pekse je, dengan soalan bocor kat tangan. Serious, lu x kan dapat pape dari apa yang lu belajar. Kefakaran sungguh. Anyway, terpulanglah kepada kau. Atau pun memang itu cara kau belajar dan kau sesuai dengan cara kau, aku x kisah. Asalkan kau tahu apa yang kau buat. 

   So pesanan aku kali ni junior2 serta yang sama level dengan aku, nak study kena tau matlamat perjuangan, baru lah kita akan ada dorongan nak belajar. Suka hati a kau belajar sebab nak dapat A ke, nak puaskan hati mak ayah ke, nak ada masa depan ke, nak tunjuk kat kesayangan kau kau tu pandai ke, x kisah. Yang penting, niat nak belajar, dan fikir2 kan lah outcome yang akan datang atas apa yang kau buat, bak kata Isaac Newton, ''every action have reaction''. Dan kepada mangsa keganasan peperiksaan, 

SELAMAT MENGULANGKAJI SERTA MENJAWAB!!

No comments:

Post a Comment