Powered By Blogger

Wednesday, August 8, 2012

Etnosentrik Yang Tak Patriotik

   Sebelum aku mulakan typing aku, baik aku sarankan, yang post kali ni mungkin kinda disturbing, so readers discretion is advised. Anyway, lepas ni aku x kisah apa yang orang kata, x kisah a sebab aku ni budak sekolah yang poyo ke fakta aku ni resis ke fakta salah ke, yang penting, inilah apa yang berlaku dalam masyarakat kita. 

   Dalam surat beranak aku kata Melayu, terpaksa a ikut perlembagaan walaupun darah mengalir 100/100 Jawa. Dan secara otomatiknya IC aku tulis Melayu. Sekaligus bahasa rumah aku bahasa Melayu, walaupun Ayah Mak aku cakap Jawa sepatah dua je aku paham. Kira nya aku ni dah Malay-nized Javanese la. Tapi macamana fasih pn aku cakap Melayu jiwa tetap Jawa, makanan pn selera Jawa, dan sebagai orang Jawa pada darah aku juga seorang seniman, which is in Nusantara Javanese is the most artistic ethnic. Ok. Enough citer pasal etnik, sebab kat Malaysia etnik dianggap bangsa. Secara jujurnya aku nak mengaku Jawa pn susah, inikan pulak nak mengaku jadi Melayu. Memang haram a. Kalau aku cakap aku 'Jawa' atau 'Melayu' pn terpaksa, dekat tempat official contohnya. Kang kena pulau pulak. Then kalau aku dah 'lupa' diri camni, aku mengaku bangsa apa kalau bukan Jawa atau Melayu? 

   Aku cuma mengaku aku sebagai bangsa Manusia, which is makhluk yang paling hebat pernah Allah cipta, yang taraf nya lagi tinggi sampai malaikat pn tunduk kat Ayah kita, Adam. Aku x kan bangga kalau aku berbangsa(etnik) Jawa atau Melayu. Aku cuma bangga bila aku kata aku ni, MANUSIA. Then paling koman pn aku nak mengaku bangsa apa aku cuma mengaku sebagai makhluk Austronesian, ataupun Nusantara. Xtau apa itu Austronesian? well mungkin ada yang x paham kalau google sebab Austronesian ni bukannya perkataan official untuk bangsa tu. Basically makhluk Austronesian ni ialah sub-race dari 4 bangsa besar, Mongoloid(x paham sila google). Makhluk Austronesian ni berasal dari kawasan sekarang ni Yunnan, selatan China dekat kaki gunung Himalaya. Then berhijrah ke sekarang ni Taiwan, then meredah segala lautan yang wujud didunia ni.

   Makhluk Austronesian ni duduk dekat kepulauan, Dari Madagascar, ke tengah Nusantara, ke seluruh lautan Pasifik, dari New Zealand ke Rapa Nui(Easter Island) ke Hawaii. Then aku tau lepas mengetahui fakta ni sub-race etnik Melayu, yakni nya Meleis mesti bangga dan akan cakap, ''Tengok tu, hebat nya 'Melayu' meredah lautan''. pfft. Yang meredah lautan tu orang Austronesian, etnik Melayu cuma redah kepulauan Riau je. Pastu menumpang duduk kat semenanjung yang asalannya diduduki oleh Kaum Australoid(x de kaitan dengan Austronesian). Bila aku berhujah macam ni, semestinya akan ada Meleis dan PERKASA akan mereject aku seterusnya akan melabel aku sebagai perosak bangsa serta lupa daratan. ya. Bagi Meleis mengetahui fakta saintifik yang x berlandaskan cerita2 karut nenek moyang dan Mastika pasti akan mereject orang2 cam aku.

   So kau nak patriotik sangat a? Bajet bila kau masuk PERKASA ke UMNO terus jadi Melayu sejati a? Dengan kau punya Ketuanan tu? please. Ini zaman moden di mana semua manusia berhak menerima hak yang sama rata sebab kita semua duduk sebumbung langit yang sama, berpijak di bumi yang sama. Lain a kalau kau ni dari planet Namek ke boleh a citer kalau kau nak reject aku. Ok sekarang kau nak patriotik2 sama aku kan? Ada kenal Awan Larat? Then aku tengok, dekat kawasan2 Melayu ni, rumah die x de a penuh dengan seni awan larat. Apa lagi anak2 muda sekarang yang aku x tau a kenal ke x awan larat tu apa. Dan paling menyedihkan, aku google cari apa itu awan larat, habuk! cuma sekerat dua je yang citer pasal awan larat. Lain sume citer pasal bende yang x berkaitan. Itu aku belum try nak cari buku citer pasal awan larat kat kedai buku. Lagi jenuh nak mencari. Anyway aku tengok itu lah die realiti masyarakat Melayu kini. 

   Seterusnya ialah Baju Melayu. Ha... ni satu bende yang penting untuk memakmurkan 'bangsa' Melayu. hahahahahaha... aku gelak bila citer pasal bende ni. Lawak. Kenapa? Sebagai seorang perosak 'bangsa' Melayu serta pengkhianat 'bangsa' Melayu, aku x bangga pn jadi orang Melayu. Cam bese a. Tetibe ada pulak PERKASA yang hentam aku. Then satu hari tu, hari Jumaat, hari yang Yizlumik, aku pakai baju Melayu g Kajang. Time tu lepas Solat Jumaat. Aku g Metropoint, tempat yang typically budak sekolah, tetibe nampak pulak budak sek aku. Aku kenal die, die ni orang kuat UMNO serta PERKASA. Boleh pulak pastu die kutuk2 aku kata baju ni x itu la x ini la. Ada lagi cerita. Hari tu, ada a aku pakai kain dengan baju Melayu, g Kajang jugak, 1st, orang pandang lain. 2nd, jumpa member kena kutuk. apa lagi mamat tu orang UMNO. So skang kau nampak situasi nye kan? Budak PERKASA, UMNO sendiri pelik tengok orang pakai pakaian kebanggaan 'bangsa' Melayu. Kau tengok tu, dornag yang 'patriotik' sayang kan bangsa ke bagai apa sume sendiri anggap baju Melayu ni lain macam bila dipakai untuk kegunaan hari biasa. 

   So sekarang mana patriotik kau? yang kau bajet2 'bangsa' Melayu tu? Sedangkan pengkhianat 'bangsa' cam aku pn ada hati nak pakai baju Melayu untuk hari biasa. Then aku tawar nak tengok baju Melayu, tengok Baju Jawa yang lagi bergaya. So skang, kau tengok, UMNO dah gagal mendidik Melayu. Sedangkan tulisan Jawi pn dah MAMPOS, ini kan pulak nak citer Awan Larat. apa lagi budak2 UMNO sendiri pn pelik tengok orang pakai baju Melayu. Baju Melayu dipandang pelik kalau dipakai hari biasa, seolah-olah baju official hari biasa ialah baju2 barat, mana die Ketuanan Melayu kalau orang sendiri pn pandang hina baju Melayu? Tulisan Jawi? haram. Then tetibe Meleis2 pulak yang bajet bangga2 dengan 'Melayu', tapi baca komik Jepang, pakai baju pele2, cakap bahasa rojak. Pastu tau pulak nak reject perosak 'bangsa' cam aku. pfft. Bajet dengan bnde2 Melayu tapi x amalkan. 

   Aku salah kan Ketuanan Melayu. Bagi aku Ketuanan tu cuma membuatkan Melayu berlengah2. Melayu dibagi segala kesenangan. Melayu dapat tanah rizab free. Melayu dapat hak istimewa. Tu sebab bangsa lain yang wujud kat Malaysia ni lagi kaya dari Melayu(Cina la tu) kawal ekonomi negara. Sebab Melayu hidup memang senang, x yah berusaha lebih cam Cina ke India. Nak masuk U senang, nak masuk SBP senang, x de kuota pele2 tu. Then sebab ketuanan ni jugak la, Melayu mudah lupa diri. tau bumi dipijak, tapi x tau mana langit. Bak kata member aku, Hang Tuah cakap, ''x kan Melayu hilang di dunia ni, tapi die sendiri hilang, Melayu x hilang, tapi identiti hilang''. Orang UMNO sendiri reject baju Melayu tulisan Jawi, ada hati nak mempertahankan etnik. Tu x citer berapa banyak yang bercita-cita nak masuk Rejimen Askar Melayu, dan military kat Malaysia ni yang paling lemah kat kawasan serantau, pasal x cukup ahli, kalau askar bagus tapi 1 lawan 100, pe citer? Aku rasa 7 Wasiat Raja-Raja Melayu tu la yang melengah-lengah kan kita. Dah dibagi keistimewaan pastu mula la nak resis. Anyway Melayu x mudah lupa, yang dendam kesumat santau orang tu mende? 

No comments:

Post a Comment