Powered By Blogger

Tuesday, August 7, 2012

Bila Meleis dan Serbanistas Dengar Lagu ROCK

   Pergilah mana2 pelosok dunia ni, baik kat hutan taiga Siberia ke bandar metropolitan cam London, sahnya manusia2 semua mendengar music. X kisah orang Buryat pn ada music tradisional die, dan London pulak, makhluk Anglo-Saxon sangat kreatif dalam menghasilkan seni. Cakap je music apa, dari lagu Metal cam Iron Maiden ke lagu pele2 yang aku sendiri pn x tau nak kata apa. Pasal aku bukan dengar pn. Anyway kalau kau tanya aku, taste music apa? aku akan jawab, ROCK. Dari lagu dadah cam Pink Floyd ke lagu ballad cam Led Zeppelin. Asalkan lagu tu bergenre ROCK, x mengarut, dan berusia '95 dan ke bawah. ya, lagu aku yang paling muda seumur dengan aku. Aku x kisah pn.

   Aku selalu dengar lagu ikut mood, contoh kalau aku dah masuk air, aku akan layan Thrash Metal cam MetallicA ke Anthrax. Then kalau mood biasa2 aku layan lagu yang Hard ROCK cam KISS, Bon Jovi, Queen ke GnR. Kalau aku tengah down, aku layan lagu yang slow dan catchy, cam Scorpion, ke Led Zep ke Pink Floyd. haha. Seni tu melambangkan sifat kemanusiaan. However, lumrah manusia, lagi2 yang berbangsa Meleis, x kan senang tengok orang lain senang. Kalau Meleis dengar lagu aku, contoh, kalau gua tengah feeling layan lagu Always- Bon Jovi, 

   ''woi malaon, lu ni dah a jiwang, pastu memekak pulak tu, music dah a x update. bek lu dengar lagu Justin Bieber''

   *BBBBRRRRRRREEEEEECCCCCKKKKKKKKK!!!!!

   Watafak. ok gua boleh paham kalau aku nyanyi kuat2 pasal gua boleh slow kan sikit volume, tapi kalau lu dah kutuk music x update ke x sedap atau  suggest gua lagu Justin Bebo, gua panas. Kenapa gua perlu menjadi bandwagon? Musim One Direction kena dengar lagu one direction, kalau Najwan Latip keluar lagu Perpisahan Burung Biru, kena layan lagu tu, sampai habis musim. Gitu? bagak x de pendirian. Serious. Kalau terus menerus lu dengar music dengan cara camtu, lu memang x de life. Lu dengar lagu tu pasal nak cool je pasal tengah musim. Lu x dengar lagu tu dari sudut seni. Bagi gua, seni tu pembentuk jiwa manusia. Seni tu timeless. Lu pernag terfikir kenapa artis zaman sekarang x tahan lama? sebab dorang main ikut kata producer, bukan dorang main music pasal dorang cinta seni. Dorang main sebab asal ada penonton, dorang main, x macam budak2 Punk ke Metal dulu2. ROCKER2 ni selalu gaduh dengan producer pasal x puas hati dengan producer. Anyway tu hak peribadi untuk pilih kita suka music apa.

   Ada satu hari tu, Gua time tu tengah syok layan lagu One- MetallicA, cam bese a, bila tengah rebellious, gua akan layan lagu tu, sekali gus badan gua pn berbahasa sekali. Tetibe ada lak member gua mat surau ni yang perangai memang serbanistas, tegur gua. 

   ''ente ni kenapa dengor la'gu syaitoon ni? haroomm dengor lagu syaitoon ni! HAROOMM!!''

   ''brader, lu ni stereo a. lu cakap ni macam lu paham je die punye lirik citer pasal apa.''

   Anyway, dengan ene-ente die yang gua jawab gua-lu, muka die terus jadi merah. pfft. Pastu die mula la cakap bnde2 pelik2 yang gayanya serupa dengan Ustaz Azhar Idrus buat ceramah haroomm die. Gua cakap a, lu kalau semua lagu nak kata syaitoon lu tengok dulu lirik citer apa. Klau lagu dah ada lirik bunyi ''oh God help me'' tu lu nak kata syaitoon? please. Check dulu sebelum judge. Ni kalau aku dah nyanyi lagu Thank You For Loving Me pn dah kata syaitoon, x pikir lu punye Maher Zain pulak. Sah2 alunan die tu ada unsur2 ROCK. pfft. Gua terus pack blah. Malas nak bertengkar. Kang panas pulak. Buat perangai setan pulak jap lagi. Seterusnya pn aku benci. Hari tu gua bukak lagu Can't Let You Go- Rainbow. Opening die guna organ. Lagu ala-ala gospel.

   Then ada pulak Meleis dengan Serbanistas tegur aku;

   Meleis: Eh lu ni, dpd lu dengar lagu gereja ni baik lu dengar zikir

   Serbanistas: Ente! haroomm dengar lagu gereja ni. Ini semua agenda Kristian-Yahudi-Freemason untuk menyesatkan kita! HAROOMM!!

   Gua balas: Oh, kita x tau pulak ada sunnah Jesus kata kena main organ bila nak sembahyang.

   Terus gua blah dengan muka mereka yang merah padam. Meleis tu menyumpah seranah penyembah jesus, mana kala serbanistas tu pulak menyalahkan penyembah Yahweh dengan Freemashit. pfft. Music is art dude. Art is humanity. No art, No civilization. Cuba open minded sikit untuk terima something. Dalam hal ni gua salahkan satu je. Mastika. Majalah yang dah berdekad-dekad memundurkan masyarakat Melayu dengan cerita2 misteri serta fitnah2 terhadap ROCKERS. Serious, lu boleh tau dari mana malaon tu dapat info pasal lagu ROCK dengan tengok komen die. Kalau ada komen syaitoon, sah Mastika. Kefakaran sungguh. Ah suka hati a. Yang rosak bangsa Melayu. Gua bangsa MANUSIA, kalau nak ngaku bangsa apa paling2 pn Austronesian, kalau x Nusantara. Anyway, 

MUSIC IS LIFE!!

2 comments:

  1. Bukan lagu berunsurkan metal ni, betul2 haram ke? cuba search kat google. hard-metal ni, setahu aku diorang pakai lagu ni untuk menjalankan upacara What? Akuu lupa. Pemujaan something ke? yang melibatkan kambing hitam tu. And yahh. Black metal! hmm. itu betul2 haram kan? bagi aku kalau lagu keras, and lyrics dia pun macam nak sesat kan kita, benda tu sememangnya tak boleh kan? ANYWAY, aku tanya je. Aku pening. Just nakkan kepastian.

    ReplyDelete
  2. Metal mana ada keras, x caya cuba kau dengar lagu soldier of fortune- deep purple, stairway to heaven- led zeppelin dengan metal2 yang awal2 ni. Anyway music metal ni cuma cabang music je, banyak je yang jiwang2 cam bon jovi, dan yang sewaktu dengannya. then yang kau dengar black metal tu pasal? anyway mastika je banyak gembar gembur kan citer.

    ReplyDelete