Powered By Blogger

Wednesday, December 12, 2012

Epic Fail: Buku Sejarah Tingkatan 4

   Dah lama sebenarnya gua nak tulis pasal ni. Tapi sekarang ni la baru nak tergerak tulis bende ni. Sejak kali pertama gua baca buku sejarah tingkatan 4 ni aku rasa ada banyak awkward dalam die. X gua x kata pn fuckta sejarah dalam buku ni salah. Cuma gua ada rasa x puas hati dan x adil. Sebagai Melayu murtad yang suka mengkhianat bangsa sememangnya buku ni gua langsung x into. Serious gua retarded.

   So citer sekarang apahal gua x puas hati dengan buku ni? 1st sekali gua mention, kalau lu perasan dan boleh terima, dekat Malaysia ni Melayu=Islam=Melayu. Paham? Maknanya 'bangsa Melayu' ialah Islam dan budaya Islam ialah budaya Melayu yang tiap kali kahwin menyerupai agama Hindu. Then apa kaitannya dengan buku sejarah ni pulak? Gua sure giler memang ramai giler butthurt kalau gua bukak citer ni. Yang butthurt nya Melayu je. India Muslim sempoi je. Eh2, kejap, butthurt tu bukan budaya Melayu ke? hahahaha... Ok. Then, gua perasan bila gua tengok dalam 10 bab(yeke 10? ke 11?) tu 6 bab keje citer pasal Islam je. Dari zaman Nabi Muhammad sampai camne Islam sampai kat Nuswantara. Kalau lu ni liberal lu akan dapat apa yang gua nak cakap.

   Citer pasal zaman Nabi je dah 3 bab, 1 bab untuk Nusantara, salebihnya pulak pasal kerajaan Islam. Ok kat sini gua nampak ke-awkward-annya samakin terserlah. Dah a citer pasal Islam punya banyak. Citer pasal kebaikannya je pulak tu. X ke hampeh namanya? Kat Pendidikan Islam dah belajar secara detail, then bila pelajaran yang melibatkan non-muslim untuk wajib belajar lagi die citer sedetail mata peniti. Gila sasau apa? Basically cuba lu orang pikir a secara logik, lu ada nak belajar x Bible Knowledge? Meleis semestinya x nak pasal Christian ni kan 'musuh' Islam. Padahal Nabi sempoi je lepak dengan orang Yahudi, pfft. Sunnah Nabi yang ni nak ikut, sunnah kahwin 4 nak pulak padahal poket kosong pastu disfungsi ereksi. 

   Kalau lu bagi gua gua nak je belajar Bible Knowledge. Kita x yah nak sempit sangat. Tengok dari perspektif dorang a kan? Jadi citernya sekarang dah a Meleis2 ni memburukkan non-muslim, then give Islam a bad name jugak, mesti a dorang polak kan bila subjek wajib kena belajar pasal orang yang kutuk2 dorang. Sekarang dari perspektif bangsa pulak. Bagi gua Melayu bukan bangsa tapi etnik. Ikut sedap Hang Tuah je nak membangsakan Melayu ni. Then bila non-malay disuruh belajar pasal Islam, mesti a dorang x mau pasal ok cuba lu keluar rumah then lepak2 kejap, mesti lu akan terdengar orang cakap, 'keling!', 'cina babi!'. Contoh. Melayu memang bodoh x sedar diri. Gua rasa India yang educated lagi ada manner dari Melayu yang dibagi keistimewaan yang serious shit. Gua serious polak giler dengan Melayu yang x de budi bahasa kat non-malay dengan non-muslim. At lesat non-malay, pasal Bangla yang Islam tu pn dilayan macam monyet.

   Cuba lu pikir kalau lu kena kutuk2 camtu tetibe orang suruh lu belajar pasal orang yang kutuk2 lu mesti lu panas kan? Simple beb. Buat baik dibalas baik buat jahat dibalas jahat. Gua rasa peribahasa Melayu ni sarcasm untuk orang Melayu sebenarnya. Yang ni penting. Budak2 pandai pakai spek mata besar yang tebal giler sampai x tido malam sebab baca buku nak dapat A x kan amek port pasal ni. Tapi gua yang cintakan ilmu sejarah gua memang amek berat. Serious shit bila difikirkan kenapa a kerajaan mendidik anak2 bangsa yang akan menerajui bla...bla...bla... belajar ilmu yang betul fucktanya tapi x cukup. Maksud gua kat sini Buku teks ni citer pasal kegemilangan kerajaan Islam, camne die membangun dengan apa yang dorang buat. Tapi x citer pasal keburukan dengan sebab kejatuhannya. Gua perasan cuma 1 ayat je yang mention kejatuhan Islam. Tapi x dapat memberikan gambaran yang boleh masuk akal Meleis. Then yang perkauman zaman Umayyad, masalah kat Sepanyol dengan Abbasid x citer jugak. Lu boleh kata a Sultan Arab ni memang banyak giler gundik. Sultan Moulay Ismail kat Morocco tu bape banyak bini die? anak ada 1000++.

   Pastu yang zaman Umayyad tu yang cuma bani Umayyad dengan Pak Arab je dapat keistimewaan x citer. Cuma 1 ayat je. Yang Abbasid x ke lu rasa pelik bila keturunan Hashim je yang dapat jadi Sultan? Lu x rasa tu perkauman ke? Lu nampak x? Ke lu takat baca sebab nak dapat A? ceh. Gua tanya soalan bodo pulak. Pernah ada budak UMNO butthurt kat gua bile cakap pasal ni. Katanya ni Tanah Melayu yang punya Islam dikekalkan sebagai negara Islam tapi bini sultan x pakai tudung yang sempurna sebagai bini ketua agama. Padahal die nak kata buku yang kerajaan BN buat ni betul dan equality x ditinggalkan. Ok2 dah start politik dah ni. Anyway, gua selalu dengar orang belajar dari kekalahan. Tapi kalau kerajaan sendiri mendidik anak2 dengan kemenangan tanpa mengetahui erti kekalahan macamana kita nak belajar? Kan orang selalu kata belajara dari kesilapan. Tapi kenapa camni cara kerajaan mendidik rakyat? Lu boleh kata Mongol jatuhkan Baghdad sebab salah orang Islam sendiri. Salah pemimpin. Jadi x de maknanya citer pasal kebaikan tanpa kita belajar dari kesilapan. Serious buku sejarah ni epic fail.

   Dah a bias. Perkauman, ingat Melayu dengan Muslim ni sume otak betul sangat ke? Mereng je aku tengok. Lu ingat ni negara 1 bangsa je ke? Tanah ni bukan milik Melayu sorang, ini milik semua. Milik generasi masa depan. Milik orang yang pandai serta open minded. Sapa masih terikat dengan kaum mana lagi hebat kau layak pergi kutub selatan pastu claim tanah kat sana then buat negara bangsa kay sendiri. Ini zaman moden bukan zaman gelap. Serious gua tabik sama India yang educated. Dorang dedicated, xde nak perkauman, pandai, dengan neutral. Daripada Melayu Islam... haih... dah bosan gua cakap bende sama. Dipendekkan citenya kat sini sebenarnya Agama kalau diselewengkan tetap x jadi. Kan yang baik datang dari Allah cuma manusia yang memburukkannya. Anyway gua memang anti dengan buku sejarah KBSM. Xde isi. Bias. Ilmu pn nak bias jugak ke? Ini x adil. Lu x tau ke yang Jepun dulu ada bawak Melayu pergi Jepun jadikan hamba macamana Inggeris bawak India kat tanah Melayu? Gua pn dah bosan ni. Anyway, Gua mintak chow dulu. Babai. Kirim salam demokrasi kat kerajaan.    

1 comment: