Powered By Blogger

Friday, December 21, 2012

Budak Baik

   Aku selalu buat baik. Walaupun x nampak baik. Walaupun aku rasa buat baik ni sebenarnya x perlu kalau duduk dalam dunia yang kejam ni. Kenapa gitu? Well, kalau zaman sekarang, ataupun zaman tengah belajar, buat baik bagi aku menyebabkan kita kena buli. Well, macam kata pepatah, buat baik berpada2. Seriously aku rasa sebenarnya buat jahat kalau korang do it right korang akan dihormati. Then senang citer kalau nak diikutkan perempuan literally lagi suka lelaki yang badass dpd lelaki nerdy yang selekeh giler. Serious a. Kalau aku tengok budak baik. Selalunya nerd. Then, kenapa dorang sume selekeh giler? Kenapa baju dorang seterika macam x seterika? Muka pulak mesti selengeh macam orang x cukup tido? ''Apa kebangang punya soalan lu ni Black, tu la budak nerd sume g belajar tiap malam lu melancap tengok Maria Ozawa,'' Ok selingan sebentar. Then budak nerd super pandai ni aku tengok kadang2 gaya dorang cakap pn macam... Ok la lu orang pn tau2 je a. Gua malas nak citer. 

   Anyway buat baik ni kadang2 tengok orang jugak a. Ada jugak aku tengok orang yang terlalu baik. Selalunya budak2 a. Biasalah kan budak2 kan suci. Apa orang tua cakap die sedut je. Cakap kita kena buat baik. Buat jahat nanti orang x suka. A'ah memang orang jahat pn makin suka kalau ada budak buat baik kat die. Lagi senang a die nak buat projek. Kebangangannya kadang2 kalau yang dah salah orang nak buat baik ni mesti die bila dah kena tiaw mesti masih x perasan. Serupa dengan citer Indon. X pasal2 kang jap lagi sendiri susah. Padahal die yang berbudi sangat kat orang. Lagi die tau yang orang tu MESTI bawak masalah kat die lagi die bagi vital stat die. Bagi pemikiran orang biasa ni dikira bangang. Wa cakap sama lu a, buat baik ni bukan bende yang nescesary kalau lu orang tau siapa yang korang nak buat baik. 

   Ya salah satu golongan camni ialah perempuan. Kalau korang rajin a tengok x kira citer Malaysia ke citer Indon, perempuan die mesti bangang. Kenapa perlu die buat baik lagi dekat orang yang x de maruah? Kalau tengok citer Cina ke Mat Saleh dorang sume buat baik dengan maruah. Dorang pikir nak buat baik dua kali. Kalau perempuannya pulak dah tau kena tiaw, ok. Aku bagi contoh. Ada sorang member die ataupun balak die tiaw sama die, anehnya, kenapa masih x butthurt? kenapa masih sayang? Aneh. Then kat Tweeterjaya budak2 sekolah mula nak menggelabah. ''Perempuan tetap bertahan walaupun balak die buat hal sebab sayang,''. BULLSHIT! Kalau dah menyusahkan diri sendiri kenapa masih nak lagi? Kenapa menyeksa diri? Aneh sungguh. X ke dorang pernah terpikir atau menghayati ''buat baik berpada2, buat jahat jangan sekali''? Giler apa kalau ada orang tahan kena tiaw sampai camtu.

   Dipendekkan citernya, aku benci sebenarnya nak jadi budak super baik. Nak gain someone's trust bukan senang. Apa lagi nak suka2 je buat baik kat orang. Jadi to stranger aku cuma akan buat baik tanpa perasaan. Bukan nak tak nak atau x sudi, cuma nak pastikan yang worth untuk aku buat baik kat orang tu. Then nanti x de la aku menyesal kawan dengan orang tu kan. Lagi baik mengelak dpd mengubat.

No comments:

Post a Comment