Powered By Blogger

Monday, December 24, 2012

Best of 2012: Greatest Songs

   Gua cakap straight. Gua x boleh dengar lagu2 yang dinyanyikan oleh band ROCK yang ditubuhkan pada tahun 1991. Gua pn x tau kenapa. Die punya muzik semacam x ngam dengan gelombang otak gua. X tau pulak a mana tau kalau lepas sejam gua dengar lagu zaman sekarang gua boleh kena kanser. Ceh... mengarut je gua ni. Anyway, disebabkan 2012 dah nak habis, jadi ada baiknya gua listkan lagu2 yang terbaik pernah gua dengar tahun 2012 ni. Maksud gua bukan lagu yang keluar tahun 2012, tapi lagu yang gua kenal pada tahun 2012.


10. HIGH ENOUGH, DAMN YANKEES- Kalau x silap gua, inila die lagu yang palng best pernah gua dengar. Sumpah. Gua memang rekemen habis la kat lu orang. Lagu ni sumpah die punya muzik, vocal die selari. Dinyanyikan dengan penuh semangat. No wonder a kalau nak difikirkan yang Damn Yankees ni kan ROCK supergroup, jadi dorang punya ahli pn kira dah berpengalaman a nak buat lagu. X yah citer lebih, tekan play, dan lu orang senyap mendengar lagu yang giler best ni.


9. IN THESE ARMS, BON JOVI- Gua kenal lagu ni masa gua beli album Bon Jovi yang Live at Madison Square Garden tu. Kalau nak diikutkan gua memang x into sangat lagu ni. Tapi bila dah kena batang hidung sendiri... Yap. Gua mengaku gua benci dengar lagu jiwang pasal gua takut satu hari nanti gua jadi watak utama dalam lagu jiwang pulak. Yela lagu jiwang selalunya mesti sedih2 kan. Anyway gua rasa lega jugak jadi hero lagu ni pasal x lasedih, instead lagu ni memahami perasaan gua. Apa yang gua rasa sekarang ni...


8. LONELY NIGHTS, SCORPIONS- gua rasa gua lewat setahun. Pasal kalau nak diikut kan lagu ni bersesuaian dengan apa yang gua rasa lepas orang tu x sama sekolah lagi. Rasa lain. Then, itu x penting, gua cuma x suka lirik lagu jiwang, tapi gua suka muzik2 lagu jiwang. Nak buat camne dah Klaus Meine memang pandai buat lagu kan, tu x campur lagi gorengan Rudolf Schenker. Band ni memang gua tabik la sama lu. All hail Scorpions! Dah dekat 50 tahun dah band ni wujud still gua rasa fresh lagi muzik dorang. Lirik pn x yah citer, mencengkan jiwa. Melekat macam gam uhu. 


7. MAN OF SORROW, BRUCE DICKINSON- 1st time gua dengar lagu ni gua ingat Iron Maiden. Ye memang Bruce Dickinson yang nyanyi tapi inilah die antara lagu die yang paling best time die nyanyi secara solo. Gua memang suka lagu2 metal yang camni. Die punya muzik die x pening kepala tapi sedap didengar. Die ada element2 power metal sikit. Tu yang bunyi die lembut. Anyway, setau aku vocal Bruce Dickinson a yang jadi base untuk power metal punya vocal styling. Dan, lagu ni is best to represent! Memang bikin segan la woi kata minat metal tapi x suka lagu ni. 


6. CAN'T LET YOU GO, BLACKMORE'S RAINBOW- Gua... memang tabik la. Speechless gua dengar lagu ni. Selama lagu ni berkumandang selama tu la gua pasang tenlinga besar2, dengar, dan hayati setiap saat lagu ni berkumandang. Perfect. Berkali dengar pn x bosan2 lagu ni. Gua suka alunan muzik classical dalam lagu ni sangat sesuai dengan suara Joe Lynn Turner. Gua rasa Rainbow paling sedap ni la die time zaman Joe Lynn Turner. Gua rasa Blackmore punya gitar memang ngam dengan suara Lynn Turner. Inilah die, lagu yang sesuai didengarkan oleh lelaki sejati yang perempuan die buat tipu die. Serious, lagu ni manly. Inilah die lelaki kalau betul2 sayang memang hebat.


5. COME AGAIN, DAMN YANKEES- Gua kasi tau sama lu orang. Damn Yankees ni memang sedap. Kalau dah nama ROCK supergroup, you got the best of both world. Then bagi gua lagu Come Again ni dorang punya masterpiece. Die punya muzik memang taste gua. Ada bunyi2 cowboy sikit. Then dimulai dengan acoustic gitar yang slow, that vocal die naik je, terus jadi heavy. Cara dorang gabungkan semua aspek tu la yang membuatkan gua sentiasa melekat dengan lagu ni. Kudo!


4. NOBODY'S HERO,BON JOVI- Bagi gua, lagu ni sememangnya mengangkat martabat seorang kawan. Gua tabik sama Bon Jovi sebab walaupun punya lovesick tapi masih menghormati kawan die. Yela, lagu ni bagi aku sememangnya lagu persahabatan yang paling cool. Die punya nada die, sama lirik die. Then here's the fact. Ni lagu aku dengan Annisa. Kalau lu orang nak tau kenapa, silalh dengar lagu yang hebat ni. Yap. Love you Annisa.


3. SHE'S GONE, STEELHEART- Macam yang gua cakap, gua benci lirik lagu jiwang pasal ni la. Gua benci jadi hero lagu jiwang yang lirik die looser. Memang sendiri mau tau a. Ok. Nak dengar lagu ni ada peraturan die. X de suka2 je tekan play. Kalau lu orang nak dengar lagu ni, set time dulu. Kalau boleh, tengah malam, time hujan. Then, lu pergi main hujan, nyanyilah lagu ni dengan penuh perasaan. Nescaya lu orang akan cinta lagu ni sampai lu orang jumpa awek baru. Anyway gua x buat pn camtu. Takat buat dalam bilik je...


 2. YOU ARE MY BESTFRIEND, QUEEN- X yah citer. Kalau dah nama Queen, then Freddy Mercury yang nyanyi, mesti best. Gua x tipu. Bila gua dengar lagu ni, gua akan teringat komrad2 gua. Gua akan rasa macam oh... besar jasa kawan kat kita ni ya. Then, lagu ni Brian May(yeke? sukahati gua je) tulis untuk bini die. hah! See! Im your comrade, your big bro, and balak(will?) Annisa. Here is another song for you. Very2 cool song. Just listen. 


1. THE PRICE, TWISTED SISTER- Gua dah banyak kali feature lagu ni. Jadi gua malas nak citer. Anyway, enjoy!

*Lagu2 yang gua list ni sume x ikut kedudukan mana paling best. Memang suka2 hati gua je nak letak kat nombor berapa lagu tu. 
  

No comments:

Post a Comment