Powered By Blogger

Sunday, September 16, 2012

WHY WHY? TELL ME WHY?!!

   Aku x paham. Kalau nak diikutkan post ni dah lama aku nak post. Tapi x teringat. Biasa a time komputer jauh dari tangan idea banyak, time internet dah bukak kosong pulak kotak minda ni. Anyway tajuk kali ni sangat2 lah personal bagi aku. Ah bedal je a. 

   Dipendekkan citernya dulu gini, masa aku sekolah rendah aku sangat2 lah pandai. Terima kasih kepada Cikgu Firdaus, aku jadi popular. Asalannya masa aku darjah 5 aku sangat lah nood subjek sains. Dok keje dapat markah bawah 50 je. Tambah ironik aku paling suka subjek sains. Buku aku dah khatam apa sume. Tapi kenapa masih x dapat A? Sampai darjah 6, ujian bulanan 1, aku still dapat markah noob lagi. Then satu hari Cikgu Firdaus buat a kuiz. Aku dengan hebatnya menjawab soalan2 yang x wujud dalam buku teks. So sejak tu terus cikgu panggil jenius. Aku pn sempoi je. Malas nak kembang. Disebabkan tu sume orang pn mula respek aku. Aku still dengan muka stone aku. 

   Bukan aku x hargai dorang punya pujian tapi kang orang kata aku berlagak pulak kan. (memang aku jenis orang berlagak pn) So aku pn diam je kalau orang puji. Terima kasih then kepada Cikgu Firdaus, sebabkan die aku pandai nak tackle soalan dengan cara menjawab yang betul. Selama ni baru aku sedar yang jawapan aku salah sebab x ikut protokol(pfft). Aku takat tambah 'semakin x semakin y', terus dapat 80 markah. Pfft. Sejak tu aku jadi pelajar yang paling genius kat sekolah. Semua panggil camtu. Cam biasa a bagi sesetengah orang respek, dan bagi selebihnya, yakninya meleis yang mengikut adat Melayu yakninya kuat jeles ke lain2, start a skillnya.

    Satu hari tu a, aku lepak2 dengan member aku kat kantin. Tetiba datang pulak geng ni. Tengok dah tau a. Die saja anjing2 aku tanya,''hahahah... best jadi orang genius?'' Aku tau die menganjing. Nada dah tau. Aku pn bodoh jawab, ''so?''. Satu perkataan Inggeris untuk menjatuhkan aku dalam mata meleis. Then dorang sume terus batak2 kata aku dah genius cakap omputeh a. Aku tanya member aku pasal dorang pelik. Die cakap, ''kau cakap omputeh buat apa? kan dah orang anggap kau berlagak.'' Aiseymen. Kenapa? Dah sampai kat telinga Cikgu Firdaus cerita yang dibelit-belit kan, terus jatuh aku. shilanat. 

   Sebenarnya bukan itu je masalahnya. Antara bnde yang meleis jadi x civilized bila tengok ialah:
  • orang dapat A++, ''berlagak seyh mamat tu'' kalau die salah cakap sikit.
  • orang yang tunjukkan sifat kepimpinan, ''peh... tu nak bajet gempak a tu,''. tapi kau x de konek pulak nak memimpin team kau.
  • orang suka(berani) menyuarakan pendapat, mesti kalau paradox sikit kena bash. Ataupun mesti ada orang kata die ni bising a apa sume.  
  • bila orang tu cakap pasal hukum apa sume, mesti ada orang kata, ''e'eh mamat ni, bajet alim pulak''. Jadi salah jadi orang yang kuat agama?
   Dalam keadaan ni, aku terus trauma. Aku terus x suka jadi orang jinies. Aku belajar sesuatu, yang kadang2 being at the top x semestinya menjamin kebahagiaan. Ramai je orang cari pasal. Ramai je orang x puas hati. Kenapa bila kita buat sesuatu yang betul dalam tv tapi nampak x betul dalam mata meleis? Bukankah kita diajar supaya being at the top? bukankah kita diajar supaya berani memimpin dan mengikut ajaran agama serta menasihati? So kenapa some of us pissed when someone try to show nilai kemanusiaan mereka? 

   Paling aku menyampah bila ada orang x puas hati bila kita lagi hebat dpd die. Lagi2 meleis, apa la bangang sangat nak tiaw orang yang lagi hebat dpd die? Siap kadang2 kalau budak sekolah yang x matang buat page anti-_________ lagi tu kat fesbuk. Bagak x leh blah. Jadi apa masalah meleis dengan orang yang lagi hebat dpd die? kenapa nak tiaw sampai main santau2? Kenapa x senang tengok kesenangan orang lain? kalau tau orang tu lagi hebat try la untuk improve diri sendiri. Kalau x cukup pandai try to be any wiser. Buktikan yang kau lagi hebat dpd die, bukan dengki2. Tu bangang namanya. 

   Here I coined an idiom; THERE'S NO SUCH THING AS GENIUS, THERE'S SUCH THING AS WORKHARD. Ya, aku x percayakan kewujudan genius-gifted-talented. Aku percaya keupayaan semua orang sama. Cuma camne die digunakan is the real matter dalam hal ni. Kalaupun kau bukan genius kenapa x berusaha? Cam aku dengan aku pandai lukis. Itu bukan bakat. dulu aku x pandai lukis. Tapi sebab aku dah habiskan 1000 batang pen dengan 100000 keping kertas, aku jadi apa yang aku sekarang ni pandai. As simple as that. Kita kena sporting, bukan menggelabah anyway. 

   Until next post, cheers! aku nak chow.

No comments:

Post a Comment