Powered By Blogger

Thursday, September 13, 2012

Top 10 #1: Greatest Skyline

   
   Skyline dan GT-R. Kalau 10 tahun yang lepas kereta ni ialah kereta yang sama, cuma GT-R ialah varian kepada Nissan Skyline. Tapi untuk R35, sorry, x kan include dalam list ni pasal die bukan lagi Skyline. Anyway, inilah kereta yang patut korang admire dpd Ferrari, nak tau, google.

10. TOP SECRET DRAG R



Aku secara jujurnya x ingat kereta ni dibuat tahun bila tapi aku sure, ini lah antara kereta yang legendary. Kenapa legend? 1000HP, 9 second/400m, on street tires, dan still street legal.



Antara sebab kenapa aku suka kereta ni, sebab keter ni dibuat zaman 90's dulu, time teknologi x bape nak maju cam sekarang. Dan 1000hp masa zaman supercar paling power cuma lebih kurang 500hp! 


 Tapi kenapa tempat ke-10? senang, x dinamik. Bagi aku drag ni perlumbaan yang x dinamik. Dan kereta ni dibuat untuk drag. Kira ok a untuk kereta drag masuk list aku.

9. NISMO Z-TUNE



Aku yakin, dalam list ni inilah Skyline yang paling di admire sekali. Cuma 20 je dibuat. Dan believe it, this thing is street-legalized racing car!



Mana x nya, carbon fibre contoh nya, driveshaft, tranny tunnel, apalgi aku pn x ingat, everywhere! Paling x leh blah enjin die, yang derived directly dari Super GT, dipanggil sebagai RB26DETT Z2, produced 500hp, dari factory.



Dalamnya, well, mungkin untuk purist cam aku x selesa, alcantara apa sume, yang cuma sesuai untuk douchbag yang pakai merc pullman. Jadi kenapa no 9 untuk kereta yang hebat ni? sebab, factory buat, lacks of personality. Dan kaler die buat aku sakit mata(aku silau).

8. AMUSE CARBON R



Aku yakin, peminat Skyline yang main GT mesti tau kereta ni. Bagi aku ni antara GT-R yang sangat extreme. 900lb daripada berat asal R34 dah dibuang dengan penggunaan carbon yang banyak. 



Enjin pulak, x banyak, komponen dalaman masih stock, tapi turbo dah tukar HKS GT-RS. Power? 520hp. Suspensin pulak masih mengekalkan geometry asal dari kilang, dengan custom Bilstein damper. 



Amazingly, dengan kebanyakan bnde2 stock masih intact dalam kereta ni, boleh buat 57sec kat Tsukuba, dan possiblity untuk 56sec amatlah tinggi. Dengar tu, less weight= speed. Tapi kenapa tempat ke-8? Sayangnya kereta ni hilang entah ke mana, dan katanya kat Norway(Gatebil la...). Kita cuma boleh menikmati kereta ni kat game GT je la nampaknya...

7. TOP SECRET COMPETIZIONE R



Aku terjumpa ni kat cam bese a, Speedhunters. So kenapa kereta ni masuk dalam list? Sebab bagi aku inilah apa yang street sleeper patut jadi, Dan kereta ni jugak dah personalized ikut owner die punya taste. Nak tau citer lebih, ni die. Bagi aku ini lah contoh paling bagus untuk jadikan kereta ni x nampak humble sangat sebagai street legal dan x ganas sangat sebagai track terror. Kenapa no 7? Sebab kereta lepas ni jauh lebih hebat dari kereta ni...

6. NISMO LE MANS R33 SKYLINE GT-R


Kereta racing yang kotor, bagi aku ialah kereta yang sangat hebat. Maksud aku, manly. Mana x nya, bila kereta atas track kotor, itu menunjukkan yang kecantikan bukan kemenangan. Dan, apa yang lagi bagus dpd Nissan Skyline GT-R yang kotor dekat Circuit de la Sarthe? hahaha... tahun '95, Nissan masuk 2 Skyline kat Le Mans, #22 & #23.



Dipendekkan citernya, #22, yang lagi x canggih dpd #23, dapat ranking lagi tinggi, no 10 overall, no 5 dalam kelas GT1. Pencapaian yang terlalu hebat untuk sedan yang dikelilingi Mclaren F1 GT-R. hahahahhahahaha.... sekarang baru kau tau siapa yang hebat? 



So dengan pencapaian yang membanggakan, kenapa LM Skyline GT-R dapat no 6? hm... Sebabnya, pencapaian kereta ni akhirnya diambil alih oleh Nissan R390 GT1, yang sememangnya puposely built for LM, cuma 2 je yang wujud.

5. BLITZ D1 ER34 SKYLINE



List sebelum ni semuanya, GT-R, walaupun aku mention 'Skyline'. Jadi ini lah die kenapa aku mention 'Skyline'. Anyway, bagi aku kereta ni sememangnya hebat, membuktikan yang varian ER34 bukan sekadar hiasan. Walaupun memang dah diketahui kalau GT-R untuk gripping, Skyline untuk drifting, tapi Nomuken mempopularkan role Skyline ke tahap yang kita ketahui sekarang.



Kalau nak diikutkan memang x de makna nak citer pasal racing history kereta ni untuk berlagak2, sebab drifting it's all bout crowd's fun, jadi disebabkan kereta ni berjaya menarik perhatian audience, maka die hebat. Dan dengan -+500hp bawah hood, memang x dinafikan yang kereta ni sememangnya cool!



Tapi kenapa no 5? senang, sebab kereta ni x setanding dengan competitor Toyota die...(kata drifting crowd yang tetntukan).

4. CALSONIC IMPUL SKYLINE R32



Menengokkan kereta ni, aku terfikir 3 bende, raksasa atas track, Gr. A, dengan Kazuyoshi Hoshino. Dan disebabkan game GT(sekali lagi...) kereta ni menjadi legendary. Atas track, x de yang boleh kejar kereta ni. Walaupun raksasa sebelum ni, Ford Sierra Cosworth jadi makanan GT-R.



4wd, 542hp, dan kemenangan x sudah. Raksasa, bukan Godzilla ni bukan setakat menang, menang, menang, dan menang, tapi membuat kan perlumbaan Gr. A cam JTCC defunct! Dan hikmahnya dapatlah sekrang aku tengok Super GT. Kereta ni memberikan impak kepada culture jalanan kereta Jepun.



Pak cik tua ni Kazuyoshi Hoshino, Japan's fastest man, dan orang belakang kereta ni. Tapi kenapa no 4? Kenapa? Sebabnya kereta selepas ni lebih kurang sama dengan Calsonic, tapi impak die lagi besar.

3. GR. 5 TOMICA R30 SKYLINE



Inilah, kalau nak dikatakan, kereta paling cantik dalam mata aku. Maksud aku macam Komando Gerak Khas on steroid. Semua 'kehodohan' kereta ni serves a purpose. Dan, Gr.5 dikategori sebagai gila, cam Porsche Moby Dick, tapi kereta ni took it to a next level. X de lagi kereta yang setara dengan R30 ni. Pemandu die, x lain kalau bukan Masahiro Hasemi. 



Keganasan kereta ni terserlah tiap kali turun gear. Api keluar! Then power die, tahun 80's, kereta ni lagi power dan laju dpd F1. 2.0l 4 silinder, LZ20B based on FJ20ET, 570hp@7800rpm! yap. Dan power die sangat ganas. Amazingly, kereta ni bawak budaya bosozoku ke tahap yang lebih gila. Kereta ni buat budaya beb! 



So kenapa kereta ni dapat no 3? sebab kereta ni sekarang dah x de purpose. Dan cume kat event2 tertentu je rindu kepada kereta ni dilepaskan. Anyway, walau apa pun, kereta ni tetap attention grabber!

2. AUTO SELECT YELLOW SHARK R34



No doubt, salah satu daripada time attack car dari Jepang antaranya yang paling hebat ialah kereta ni. Kereta ni x banyak kat Tsubkuba, pasal Auto Select dari Kansai. Dan dengan style orang Kansai, kereta ni diubah secara unorthodox dpd Tokyo. Dengan enjin yang sangat2 mahal, yakninya OS Giken RB3150DETT, dan turbo yang besar kelapa, displacement 3.15l, kereta ni ada lebih kurang 800hp.



Macam biasa, kereta ni bukan hanya ada power, tapi dikatakan handling kereta ni pn sangat bagus. Bagi aku, Auto Select punya canard dengan lip memang yang paling ganas. Plus, kereta ni bunyi hebat. Inilah apa yang RB patut bunyi. Kereta ni sekarang is constantly being develop. 



Dan inilah die, kereta yang paling ganas atas track, maksud aku, rupa die. Sebab drivability die x lah savage. Anyway kenapa no 2? sebab, kereta lepas ni membuatkan semua Skyline punya owner dengan peminat tergamam...

1. RUUD RACING R34 SKYLINE 



Anehnya, Skyline yang paling hebat dalam list aku bukan datang dari Jepang, tapi Norway. Well x kisah a pasal kalau kau nak cari Evo yang gempak2 pn bukan kat Jepang, tapi kat UK. Kereta ni, sangat spesel. Dan sangat lah paradox bagi semua Skyliner. Ok. Kita tahu, enjin Amerika dalam kereta Jepang adalah isu sensitif. Contohnya, V8 dalam S2000, Skyline, MX-5, Supra dan even MR-S! 



So kenapa dengan V8 dengan Skyline ni? well, inilah die.



Apa ni? kereta ni ada enjin ke x? jawapannya, ya. Enjin ni bukan ada kat dalam hood, tapi kat dalam keretanya. Tapi enjin apa? Ya aku memang emo mulanya bila tau. Enjinnya ialah Chevrolet small block NASCAR V8! Ok. ni, walaupun amek masa, tapi enjin ni x sebodoh LSx dan aku kira boleh appreciate lagi, Kereta ni gain my respect bila aku tengok build die. Ini bukannya build yang biasa kita tengok.



Asalannya kaler kuning, kereta ni ada -+800hp@-+9000rpm! Kereta ni selalu dapat podium finish kat Rudskogen. Kat Gatebil, kereta ni one-of-a-kind. Aku boleh kata kalau inilah kereta yang paling hebat, no doubt. Dan semuanya functional. Nak tau lebih, ni. So kenapa no 1? Sebab kereta ni lain dari yang lain, kerja yang dijalankan x pernah sama dengan mana2 skyline yang pernah wujud kat dunia ni, dan inilah kereta yang paling cool sekali dengan kena kat taste aku. Macamana rasanya kalau kereta ni pergi Tsukuba?


No comments:

Post a Comment