Powered By Blogger

Friday, September 14, 2012

Kenapa Itu? Dan Kenapa Ini? #3

   Nampaknya time ni tersangat ramai menanyakan aku banyak soalan. Ala biasa a, aku kan lelaki misteri, kalau orang x banyak x tanya x nampak a misteri nya.

''habis tu kalau misteri buat apa kau citer kat blog?''

   Oh haha. Itu eah? sebenarnya x de makna pn misteri2 ni. Aku cuma lelaki yang biasa lagi lemah. Lagi2 dengan perempuan. Orang je yang label aku misteri. Ok aku bagitau pasal aku dah bosan dengan soalan yang sama. Dan orang tanya seolah-olah aku ni alien. Anyway, ini die soalan panas untuk kali ni:

''Kenapa lu benci sangat dengan kelas atas bro? lu pn duduk kelas atas jugak.''

   Crystal clear, post aku yang ni sangat2 lah controversial. Pasalnya sebab bese a, budak kelas atas mesti x mau kalah. Ya aku tau, x semua budak kelas atas surau, tapi, hakikatnya, well, dengar dulu citer aku, aku x kan buat kecoh tanpa sebab.

   Back then, maksud aku, dulu tahun 2008, masa aku fom 1 aku tau rasanya camne spesel jadi budak kelas KRK. Lebih tepat aku kat aliran agama. Kelas 1st beb. Boleh bajet2 spesel. Tapi aku x merasa a neraka kelas atas time sekolah rendah pasal masa tu aku bodoh dengan x pernah turun kelas lagi. Kelas pn ada 4 je batch '95. Anyway, citer start gini time aku fom 1.Biasa a, budak KRK kelas diasingkan. Budak2 kelas biasa kat tingkat 2, kelas bawah tingkat satu, kelas KRK kat atas sekali tingkat tiga. Pastu dapat port yang ada angin. Kira untung a. Spesel kononnya. Mula memang bangga. Tapi lepas 3 bulan jadi hina. 

   Aku dengan otak yang playful, memang x sealiran a dengan budak2 pandai ni. Ok kitorang pn bising jugak kan. Aku pn bising member aku pn bising dan satu kelas kitorang dulu pn bising. Sebabkan tu dulu aku masih naif, tu yang aku rasa kelas atas ni best. TAPI. Dorang bising, dorang pandai, dan dorang berlagak. Aku bising, aku kreatif dan aku modest. Crucial matter: aku ketua kelas. Aku ingat lagi. Dulu satu hari, cikgu kelas aku frust. Kenapa? Mula aku pn x tau. Pasal aku x la menggelabah sangat. Sekali bila ada sorang cikgu ni, cikgu Mastiah nama die, yang paling kuat gosip, cakap, 

''tu la ko sume terlalu berlagak, kan dah cikgu ko menangis. ko ni ketua kelas, pergi sana pujuk cikgu!''

   Watafak. haizz... bnde yang aku x buat aku yang kena(masa tu aku x tau role ketua lagi). Then aku nampak cikgu tengah menangis, ahhh.... patut ke aku pujuk cikgu. Last2 aku biar(mental dah dikuasai budak kelas atas). Pasal cam biasa a, budak kelas atas baca buku bukan pengalaman. Mengikut kajian saintifik orang menangis biar kan sampai die reda. Aku pikir elok a. Tapi, cam biasa, pengalaman lebih berharga dpd buku. Aku sepatutnya tunjukkan yang kelas kitorang baik dengan menunjukkan keikhlasan kitorang. Orang kalau die sedih walaupun die akan halau orang yang tengah pujuk die, tapi bila reda dia akan start berfikir secara rasional. Dia akan pikir, ''oh, budak ni betul2 ikhlas nak pujuk aku''. 

   So cikgu aku terus frust. Sampai citer kat Cikgu Nurul, antara cikgu paling hebat pernah aku jumpa, die cakap dengan aku,

''tu la, ko ni berlagak sangat, ko patutnya x berlagak dengan cikgu ko''

   So dekat seminggu cikgu kitorang x masuk, tanpa kitorang tau. Then minggu depan die masuk balik kelas kitorang, baru kitorang tau, sebab apa.

''kamu semua dah tusyen kan? jadi x payah saya ajar kamu lagi. kamu kan lagi pandai daripada saya. Kamu dah belajar kat tusyen jadi x yah a kamu buat latihan saya.''

   Dengan nada yang sebak cikgu math aku cakap camtu. Akhirnya sejak tu aku sedar, kata2 cikgu sains aku, Cikgu Nurul dengan cikgu KH aku, Cikgu Heriati.

''kamu tau x, kelas ni saya panggil 1L, Satu Lembab.''

   Kitorang yang sememangnya pandai x paham maksud cikgu. Kitorang bengangm menyampah dengan cikgu. Tapi aku akhirnya paham, itupun time aku form 2, bila kawan2 aku semua(aku x pernah kawan dengan orang sama kelas aku) berkumpul dalam satu kelas time tu. Member aku, Ijam yang baik dengan Cikgu Heriati aku lepak sama dorang akhirnya aku paham maksud cikgu. Ya kelas atas memang lembab. Kelas atas cuma tau buku je. Kelas atas x tau buat kerja. Dan kelas atas social cam sakai. Kelas atas x pandai buat member dengan cikgu. Bila aku fom 2 Cikgu Heriati tu dah jadi member aku. Aku boleh selamba ponteng dalam kelas die mengajar. Dan akhirnya, itulah die yang aku belajar bila aku dah x masuk kelas spesel.

   Then, aku ingat lagi, ok ni bukan salah aku sepenuhnya a. Kalau nak diikutkan aku benci masuk kelas aliran agama. Pasal kena amek Bahasa Arab. Aku dah a lemah bahasa arab. Awal2 lagi cikgu aku dah warning, kalau x yakin drop je masuk kelas biasa. Then aku mintak ayah aku drop. Ayah aku x bagi. So aku terpaksa belajar basarab selama setahun, yang 80/100 waktu kelas aku ada kat Linda Corner. Cikgu Nurul pulak cakap kat aku,

''Ngko ni gagal je basarab baik ko drop je, x yah nak berlagak sangat.''

   Ya Cikgu! memang saya nak drop! Aku sepatutnya cakap camtu, tapi time tu aku bodoh lagi, x pandai memberontak. So aku diam je. Tahun depannya, aku kena drop kelas secara paksa. Dalam kepala aku melompat sampai ke musytari, tapi dalam mata cikgu, ayah mak aku, sangat hina. Memang diketahui yang kelas KRK memang x akan ditukar kelas. Tapi aku dengan ajaib nya turun kelas. Then mula a cikgu sume hina aku. Dan ayat Cikgu Nurul paling pedas;

''Tu la, dulu aku suruh ngko drop ngko x mau berlagak sangat.''

   Time ni aku dah ada kawan, aku berani a cakap kenapa, tapi die buat bodo je. Then kat rumah pn sama je. pfft. Bak kata Cikgu BM aku sekrang Cikgu Hasbi, kelas atas ni takut nak pikir luar kotak. hahahhaha... Baru perasan ke cikgu? Anyway, buku bukan nilai sebenar kita bersekolah. Ia adalah camne kita guna kan otak kita untuk menjadi manusia.

   Then, dah puas hati kan? 
   
   Chow.
   

No comments:

Post a Comment