Powered By Blogger

Thursday, May 30, 2013

Seniority= Performance?

   Secara jujurnya aku x suka jadi junior. X kira keje ke belajar ke, asalkan junior. Kenapa? Sebab ada orang yang lebih atas dpd aku. Bukan sebab apa, tapi selama ni memang aku x suka kawan dengan senior. Bukan sebab kena buli. Kalau aku x kawan camne aku nak kena buli kan? Anyway ini sebab die:

   Aku paling benci sebab senior sentiasa pikir bahawa semua yang dorang buat, betul. Yes. Jangan gebang depan aku. Sume yang bergelar senior x akan dengar segala apa yang junior cakap, apalagi terima apa yang dorang buat. Yang dorang tau, Aku senior, aku lagi lama dari korang, aku lagi banyak tau dari korang, dan aku LAGI bagus dari korang. Titik. Yes. Dan kadang2 mereka sangat ego dimana hanya mereka yang boleh buat semuanya. Keje2 kuli sume junior buat. 

   Ok. Bagi aku umur hanya nombor. Umur cuma melambangkan kau lahir tahun berapa dan berapa lama kau hidup kat dunia ni. X lebih dpd tu. Contohnya kalau orang yang selama ni keje jadi engineer selama 10 tahun, tetibe umo 38 die jadi penulis pulak. Secara otomatiknya die ialah junior dalam bidang penulisan. Jadinya umur bukannya penentu performance anyway. Tapi in some case, senior jugak penentu berapa banyak pengalaman. Tapi tu no 2. Yang 1st ialah personality. 

   TAPI. Junior juga adalah lebih baik daripada senior kalau senior keje dok goyang kaki, tapi junior ada personality yang lagi hebat. Contohnya bila junior dibagi kepercayaan untuk buat keje A, tapi senior x puas hati sebab die rasa die lagi bagus dpd junior. Ok. Ini aku benci giler. Inilah die yang aku maksudkan dengan ego senior. Then, x semestinya kalau senior die dah mengalami every kind of pengalaman. Kalau junior lagi banyak mengalami pengalaman, maknanya junior tu lagi capable dpd senior yang kurang pengalaman. 

   Contohnya senior x akan merasa pengalaman yang junior rasa pasal senior ialah era yang berlainan. Contohnya kau bagi mekanik musclecar yang dah 40 tahun main enjin, tetibe suruh die tune keter eropah yang giler canggih dari engine, brake, transmission, sumenyelah, guna komputer. Dan itulah die yang die lemah. Sebab die cuma biasa tune carburettor, sedangkan budak2 zaman sekarang tune keter guna laptop je. Jadinya kalau bab2 tune keter zaman sekarang, die punya standard jadi sama dengan junior. 

   Jadinya dipendekkan citernya, senior dan junior ada pros dengan cons. Jadi senior x perlu tunjuk hebat, manakala junior x pelu nak bajet power. Sume kena moderate. Kalau anda seorang muslim, maka ikutlah Nabi Muhammad punya sunnah, be modest. Setiap orang ada kelemahan dengan kelebihan sendiri. Jadinya, silakanlah anda untuk merendah diri dalam melakukan apa sahaja. Be competitive, jangan keje cari buruk orang je. Jadinya until then, chow.

No comments:

Post a Comment