Powered By Blogger

Sunday, March 3, 2013

7 Bende Yang Duit Tidak Boleh Beli

   Hahahahaha... Father of all sin. Anyway, sapa yang x cinta duit. Duit la yang buat orang jadi kaya, duit la yang buat orang dipandang tinggi. Orang selalu kata, duit ni x boleh dipisahkan dengan kehidupan moden. Yet, x semua orang berpeluang untuk menikmati duit. Tu pasal wujud orang kaya dengan miskin. Tapi, ada sesetengah bende yang duit x boleh beli:



1. Passion- Bila berkenaan dengan passion ni, kita cakap pasal bende yang subjektif. Passion, x kira a apa, soccer, hiking, diving, motorsport, everything yang kau minat. Aku bagi contoh, motorsport a. Sebab aku pn motorhead yang tegar. Kalau korang rajin beli majalah kereta, korang akan tengok contoh2 yang baik. Semakin baik kereta yang di feature, semakin banyak a passion yang kau tengok. 1 kereta nak bikin dalam satu project, let say... kau nak restore kereta. Contoh kereta, Toyota Corolla Sprinter TE37. Model ni kalau kat Malaysia, memang rare habis. Untuk body, 20k habis, spare part, 10k, engine apa sume komponen, 30k. Jumlah? 60k. Dan dorang semua x kisah habis 60k untuk kereta dorang, sebab dorang minat. Minat dorang lagi mahal dpd duit. Itulah sebabnya.



2. Skill- Yaaaa... Aku suka ni. Yep. Sebab banyak aku nak cakap. hahahahhaha... senang je, duit memang x boleh beli skill. Contoh, kau beli skateboard harga 800, tapi kau baru je nak berjinak2 dengan X-game. Jadi citer sekarang, kau tetap xde skill walaupun kau ada board mahal. Ataupun, contoh, kalau kau punya pomen giler babi teruk, bape kali hantar garage pn masih rosak lagi, tapi korang bayar 3000, padahal obohol kancil je pn. X guna jugak. Bayar mahal, tapi rosak= x de skill punya pomen. Then satu lagi, bagi aku, kadang2 tools yang kita pakai ni ada kaitan dengan skill. Ya aku percaya AE86 pn boleh kalahkan Ferrari kalau Tsuchiya yang bawak. Tapi kau akan memerlukan tools yang lagi baik bila kau punya skill dah mengatasi kehebatan tools kau. Bila dah camni, skill kau akan terbantut dek tools kau guna, pasal seolah2 kau cuma duduk kat tempurung tanpa berani untuk keluar ke dunia yang lebih besar. Camtu a perumpamaan die. Then pasal tu a aku sanggup habiskan 12.50 untuk beli pensel Rotring Tikky aku yang kat dalam gambar tu. Ya mahal, tapi die bagi hasil yang lagi elok, dan bersesuaian dengan skill aku. Sorry lakaran kat atas x bape cantik. Aku buat time tengah ngantuk.



3. Masa- Disebabkan Doraemon belum lahir lagi(September 3 2112), makanya sahlah mesin cahaya masa x wujud lagi kan? Yep. Dan duit x boleh beli masa. Walau banyak mana pn kau invest untuk sama ada balikkan masa, pergi masa hadapan, perlahankan masa, cepatkan masa, x de guna jugak. Kecuali dengan izin Allah macam citer Ashabul Kahfi. Then, aku bagi contoh, macam aku jugak a keadaannya. Disebabkan aku datang lambat sikit dalam hidup Annisa, ya aku datang time lepas die fed up dengan kerenah lelaki yang selalu curang. X pasal2 die dah x boleh nak percaya lelaki+relationship. Pfft. Then dalam hal ni, aku rasa x de sapa salah, sebab inilah yang dah tertulis, tapi, selagi aku hidup, itulah peluang aku kan. Haih... memang x guna bila situation perempuan baik jumpa lelaki kurang baik pastu breakheart dengan lelaki x baik then bila jumpa lelaki baik akhirnya no more direct relationship. hahahahhaha... indahnya dunia eh eh. Tetibe masuk bab cinta pulak. Anyway, itulah die contoh yang kau boleh bagi. Duit x boleh beli masa. 



4. Kasih Sayang- Hahahahahahhaha... sumpah betul. Inilah kelemahan yang terlalu duit cuma boleh menangis je tengok. Nah kau duit! Boleh kau beli kasih sayang? No way. Untuk gain kasih sayang hanyalah dengan kasih sayang! Kalau ada perempuan yang cair dengan duit lelaki, sila pergi mati. Korang bukan nak personality die ataupun die punya kasih sayang, korang cuma nak material die je. Anyway, aku tabik dengan perempuan yang sanggup kahwin dengan lelaki miskin sebabkan lelaki miskin punya akhlak/sikap/blablablabla. Then, kasih sayang yang terbina dengan duit x akan tahan lama. Sama macam penis yang x akan tahan sampai esok pagi. Bila dah orgasm jatuh jugak kan. Same goes as duit. Banyak kau consume, banyak duit habis. Duit habis= no love. Simple. Tapi, kalau kasih sayang yang sejati, kita x perlu duit, kita cuma perlukan keikhlasan 100/100. Camne nak ada keikhlasan? Ini cerita kita dengan Tuhan. Tapi, keikhlasan kita boleh trace dari body language. Jadi Annisa, thank you, for loving me dear! *mengelap airmata*



5. Persahabatan- Gambar ni, terukir 7997(1001 dah mainstream) cerita. Persahabatan yang aku dah buat selama ni, ya. Dorang ni, besar makna bagi aku. Kalau dorang x de, entah moral aku jatuh dengan senang, dan aku bukan lelaki yang dunia kenal. Dorang sentiasa ada kat mana2 aku berada. Dan dorang antara mereka yang sentiasa menerima aku x kira camne pn keadaan. Seriously, hidup aku macam zombie kalau x de kawan. Hm... disebabkan terlalu mahal untuk aku cerita, maka biarlah gambar ni yang ceritakan segalanya. More than words, bak kata Annisa...



6. Nafsu- Ini lagi2 kalau perempuan. Perempuan selalu dikaitkan dengan nafsu yang sangat tinggi. Lagi2 kalau atas katil. Anyway, best way to describe nafsu perempuan ni bila kau tengok die punya barang. Nak2 beli beg jenama designer. Anehnya aku tengok la. Design lebih kurang je pn. Apa bezanya? Same goes as bra jugak a. Beli Triumph(aku ingatkan Triumph ni cuma dikaitkan dengan motor) harga 200. Kejadah apa? Entah aku x tau perempuan, tapi dikatakan bra mahal ni lagi selamat. Memang gitu eah perempuan? Anyway, sememangnya duit x boleh beli nafsu. Macam Qarun, walaupun harta die dah terlalu banyak, tapi die tetap nak lagi. Dan akhirnya, sendiri tanggung padah Allah bagi. Bahana nafsu, sila kawal nafsu kita semua...


7. Seni- Yap. Contohnya, kalau kau tengok lukisan Der Wanderer über dem Nebelmeer(Wanderer above the Sea of Fog), orang sanggup bayar berjuta2 hanya untuk sekeping canvas. Sebabnya? Seni ni x de nilai. Dan bukan untuk dibeli. Jadi sebab tu a nilai die terlalu tinggi. Setiap hasil seni yang dihasilkan tercipta beribu emosi. Dan kadang2 seni ni terlalu susah untuk dinilai, sebab bagi aku, seni ni semuanya berkenaan dengan personality. Setiap orang berlainan. Jadi dipendekkan citernya nak beli seni sama macam kau cakap kau nak beli orang. Masalah sekarang boleh ke kau beli orang? Then, aku amek contoh muzik. Kalau kau ada bajet banyak mana pn untuk record then buat copy untuk album kau, tapi x de jiwa, hanyut jugak. Ya. Dan seni memerlukan jiwa untuk hidup. Seni ni menunjukkan betapa ikhlasnya kita. Bukan kita yang tentukan seni kita, tapi karya kita yang tentukan. Dan seni paling cantik bila ditujukan untuk orang lain(sorry Annisa aku masih dalam proses untuk menguasai portrait). 


2 comments:

  1. haha,... xde gambar lagi hot ke kau nak letak??,.
    silap2 hr blan elok2 jd blog lain plak,.. kah kah kah

    ReplyDelete
  2. kahkahkahkah... habis tu kau nak gambar apa? ni a gempak bye.

    ReplyDelete