Powered By Blogger

Sunday, March 3, 2013

Takdir dan Nasib

   Bagi aku, 2 bende ni sangat bodoh. Dan aku x percaya dengan bende2 ni. Kalau aku dengar ada orang cakap pasal bende2 ni, rasa cam pelempang pn ada. Contoh ayat2 yang seakan tunduk kepada nasib:

''Kita x tau apa yang akan jadi pada masa depan,''

''Kau tengok diri kau a, bukan pandai sangat pn, jangan ada hati a nak masuk U bagus''

''X guna betul! Pasal a malang sangat nasib aku ni!''

   Tunduk pada nasib. Belum2 lagi dah give up. Itu pasal aku x suka. Then bagi aku, adalah bangang untuk mengalah. Itu menunjukkan yang kau ni x de inisiatif atau takut. Ya. Takut amek risiko. Bagi aku, kalau kita dah tetntukan keputusan kita, there's no turning back. Kita sepatutnya terus lalu jalan yang kita amek, walaupun berliku mana pn jalan tu. Kalau x mau, jangan buat. Kalau nak, sila berusaha.

   Then, ada orang cakap, aku ni nak melawan kuasa Tuhan, sebab x percaya takdir. Ini lagi bangang. Kenapa? Sebab die macam x tau pulak masa bila Tuhan akan buat takdir untuk kita. Bagi aku, kita yang buat takdir, Tuhan yang approve nak izinkan ke x takdir yang kita buat camtu. Kan selalu ada orang cakap, kalau doa x berusaha x guna jugak. Itulah die testament die. Bagi aku, logik akal aku untuk ayat tu, Tuhan x akan tolong kita selagi kita x berusaha untuk dapatkannya. Tuhan x akan mengubah nasib kita selagi kita x try. Jadi ini bermakna  takdir kita tetap sama kalau kita x berusaha. 

   Aku bagi contoh a. Budak sekolah kan suka main crush2 ni. Then bayangkan, malaon ni ada crush dengan sorang ni. Tapi die x try, jadi die x dapat sorang tu sebagai kekasih die. Pasal die x try. Itulah maksud die. Kalau x berusaha mana nak dapat. Takdir di tangan kita. Kita yang buat takdir tu. Lain2, berdoalah pada tuhan supaya takdir kita diizinkan oleh Dia. Simple? Bila bercakap je. Dan realiti ialah pembunuh segala falsafah. Anyway, chow!

No comments:

Post a Comment