Powered By Blogger

Thursday, November 29, 2012

Manly Tears

''Men do not cry for themselves, but for their comrades.''
    
   Ayat obes. Aku ingat lagi masa die cakap ayat ni. Time tu ada a event mende entah kat sekolah. Cam biasa, kitorang dengan 'sukarelanya' bertugas dekat belakang blok. Bajet macam jaga sana a, in case kalau ada budak ponteng je. Cam biasa a. Bila x de budak ponteng, sume mula a nak lepak. Then time tu pulak die baru kenal skateboard. Punya bersemangat die sampai amek kayu panjang pastu pretend like he's skating, grinding through the floor dengan macam2 lagi aksi yang berkaitan. Pastu dengan muka bodo die die cakap quote kat atas tu. Wow... gempak giler ayat kau. Tabik. Obes yang buat bnde bodo2 camni pn boleh buat quote yang gempak. Ok lepas tu aku tau yang tu quote game Final Fantasy, lepas Fish bagitau. pfft. Anyway, I stick with this quite since then. Whoa... what a manly quote, aku pikir.

   Then dari situ terus masuk prinsip aku, lelaki cuma menangis bila menyesal dan untuk orang lain, especially comrades. Jadi tetibe aku terfikir. Ok. gempak. Aku x kan menangis untuk diri sendiri. Yela aku kata, dan berdasarkan prinsip aku masa tu. Masa aku tingkatan 3. Then sekarang, 2012. Tahun yang sangat2 berlainan bagi aku. Entah kenapa aku mengkhianati prinsip aku sendiri. Aku dengan susah payah nya melanggar prinsip ni. Mungkin sebab member2 baik aku sume dah x sama sekolah kot. Jadi mula a move on. Kesalahan aku yang paling besar berdasarkan Rukun Hati Besi: Berkasih sayang dengan perempuan. Apa lagi beza umur 3 tahun. Ok. Then, aku dah x perlukan prinsip aku lagi, pasal aku dah jumpa something that is better than it. Hahahaha... Yep. I'd cry for her. I'd cry for a girl. pfft. Pity. 

   Then it leave me wondering, what a man's tear really worth? Is it a symbol of weakness? Or is it something else? Well, I can't recall when was the last time I cry sebelum aku jumpa Annisa. Mungkin lebih dari 5 tahun kot? Ok dulu aku gelak bila dengar lagu Bon Jovi, Always. Lirik die, ''If you told me to cry for you, I could,'. Back then it's a joke for me. Aku gelak2 and wondering why would I cry for a woman? hahahahaha... Better cry for kawan lagi bagus. Masa tu aku x paham lagi maksud airmata ni. Aku masih lagi dalam mode ganas yang x pikir bnde2 yang halus gitu. Bila aku dengar bnde camtu aku rasa lawak Zizan pn x kan aku gelak dpd dengar citer orang menangis. Bila masa akhirnya aku paham maksud kasih sayang(bukan cinta) baru aku rasa aku berperasaan. Sekarang baru aku tau yang menangis untuk someone else is necessary. It makes us a human.

   Yes, for sometimes I lack what a human should have. It is kasih sayang. When you cry not for yourself, you're doing a right thing. You're not selfish. Ok lets make it clear, kasih sayang for me is man's strongest will. Ia ialah kekuatan manusia yang paling kuat. Aku bagi contoh. Askar. Die sayang negara. Disebabkan tu segala ketakutan die masa kat medan perang hilang. Sebab that is his will to protect the one he'd really sayang. Jadi sama jugak citer nya kat sini. Bagi aku airmata is the best thing to describe kasih sayang. Orang kalau die betul2 ikhlas menangis die x kan perasan apa lagi tahan airmata die untuk keluar. Sebab memang sah kalau camtu itulah die apa yang hati die rasa. Keikhlasan yang paling tulus. Then cuba kaitkan dengan kasih sayang. Kasih Sayang= Airmata= Lambang keikhlasan. Jadi kat sini kita nampak dengan jelas.

   Bila kita sayangkan orang lain, then bila kita tengok die susah, dengan segala keikhlasan kita then kita akan x takut untuk menghadapi semua bnde. Kita akan x takut apa2 when we cry for someone because kasih sayang drive us to do something beyond what we usually do. Sebab tu kalau kau tengok a askar die x takut pape, sebab semangat patriotik die kuat giler. Jadi x takut nak mati. Then, bagi aku, kasih sayang ni la what makes us a human. It define what a human should be. A human is not a human when kasih sayang doesn't exist in him. Life whitout kasih sayang is no more than mesin. Ini sifat natural manusia. Semua orang ada sifat ni. Dan keikhlasan dalam sifat kasih sayang ni? Airmata. Itu la yang menjadikan manusia ni bertamadun. Itu lah die apa yang aku fikirkan bila terfikir airmata. Then, sekarang? hahahahahaha... Cam biasa, prinsip keseimbangan, terlalu menangis, rasa sendiri akibatnya. Malas nak citer.

   Ngantuk? chow.

No comments:

Post a Comment