Powered By Blogger

Saturday, November 24, 2012

Kebencian Meleis Terhadap Israel dan Yahudi

   Kalau nak diikutkan aku dah malas nak gebang pasal bnde sama je. Ya aku x pernah tulis bnde ni dalam blog tapi kat fesbuk. Hm... Aku kalau bab2 ni memang a suka nak berdebat, tapi citer sekarang ni daripada debat2 tetibe jadi butthurt pastu gaduh. Mula a sume nak jadi keyboard warrior. Ok. Yang pastinya meleis selalu kalah dengan aku, tapi yang x mau kalah, serbanistas. pfft. Serbanistas ni kalau nak diikutkan memang aku menyampah, pasal dorang ni suka sangat nak kata orang berdosa itu ini. Kau tu malaikat ke nak kata aku dosa? kau ke yang tulis aku punya amalan? kau tu tuhan ke sampai kau tau dosa orang? So itulah die keje serbanistas. Keyboard warrior yang suka mencatat dosa orang kat fesbuk.

   Anyway, hari tu masa 1 muharram, Israel serang Gaza. Dan apalagi, umat islam seluruh dunia mula a berapi. Aku x terkecuali, cuma kau x amek port je. X cukup dengan tu, mula a nak boikot mekdonel. Aneh nya macam mekdonel je syarikat yang bagi duit kat Israel. Then mula a kat fesbuk anti-Yahudi dengan Israel. Sekarang aku rasa bertambah aneh. Apa nak benci sangat dengan Yahudi ni? Kalau Israel aku boleh citer lagi a. Ok sekarang citer pasl Yahudi dulu. Aku selalu dengar dan tengok, orang kalau dengar 'Yahudi' je mula nak menggelabah. Pastu mula a nak kata Laknatullah. Ok memang betul Allah pn kata yang Yahudi ni dilaknat. Tapi cuba fikir betul2. Bagi aku mungkin in today's sense boleh di translate sebagai Zionis. Sebab orang yahudi mana ada buat kecoh, Zionis je.

   Then keanehan mengenai anti-Yahudi ni la yang menyerabutkan kepala otak aku. Sejak zaman nabi Ishak sampai nabi Isa, semua Yahudi, bangsa Israel. So sekarang kau nak bashing orang yahudi ni itu ini kau sebenarnya secara x sengaja include nabi2 ni skali, pasal dorang memang orang Israel. Then lagi aku pelik, asal jahat je mesti yahudi/israel. Macam sekarang ni ada budak kecoh kat Twitter pasal taksub sangat dengan K-Pop sampai x ngaku warganegara Meleisia. Pastu ada pulak malaon tweet, '' woi, ni sampai x ngaku rakyat mesia ni lebih a, balik Israel sana.'' See. Asal x baik je mesti Israel/Yahudi. So sekarang meleis suka sangat meyahudikan orang yang x baik serta bnde2 negatif. Macam semua orang Yahudi/Israel tu setiap saat buat jahat je. 

   Aku tanya kau. Kau tu baik sangat ke nak kata orang2 Yahudi/Israel ni jahat? Walaupun dorang tu sume bukan Islam tapi jangan a nak hina2. Ok yang ni memang dah nature orang Melayu aku x boleh nak buat apa. Tapi reality. Then orang yang cakap camni aku nak tanya a, korang sume pernah x duduk kat Tel Aviv? Pernah x korang pergi duduk kat negara Israel pastu hidup dengan komuniti dorang pastu tengok budaya dorang? Peranah kau duduk dalam masyarakat dorang? X pernah kan. So jangan cakap macam korang kenal sangat dengan orang2 Israel ni. Pasal korang x pernah pn duduk dengan masyarakat dorang. Jangan cakap macam semua orang Israel adalah jahat. Korang x pernah ke terfikir yang korang kutuk2 orang Yahudi/Israel ni sebenarnya kau sendiri yang memalukan Islam?

   Cuba kau pikir, bila kau kutuk2 dorang semestinya a korang akan bagi Islam a bad name. Dorang akan pandang yang Memerangi Yahudi/Israel ni satu kewajipan dalam agama Islam. Dorang akan pandang yang itu adalah sebahagian dpd jihad. Hari tu lagi menggelabah. Ada member aku kat fesbuk, ''weh jom bunuh Yahudi jom''. Ok ini dah lebih. Kau nak membunuh untuk apa? Atas alasan apa? Kenapa perlu nak membunuh? Aku pelik. Kalau nak membunuh ini dah lebih. Ini dah melanggar hukum jihad. Kalau nak jihad jangan pakai bom. Pakai otak. Kalau terus pakai bom semestinya a dornag akan label kau sebagai pengganas. Ini betul. Al- Maunah a Al- Qaeda a. Sume tu mengarut. Dorang membunuh. Dorang x pn menaikkan nama Islam sebagai agama yang cintakan keamanan.

   Kalau kau check balik a buku teks fom 5 Pendidikan Islam korang akan belajar satu tajuk citer pasal perlindungan terhadap orang bukan Islam. Dalam tajuk tu aku belajar yang kita kena bagi perlindungan kat dorang dalam segala bentuk. Supaya dorang akan menghormati kita, dan paling bagus sekali dorang akan hormat Islam. Cam Nabi Muhammad jugak, die punya kena bash dengan Yahudi/Israel dalam segala bentuk, tapi die masih sporting lagi. Ada satu citer ni ada sorang makcik Yahudi nak blah a dari Makkah. Nabi tanya kenapa, dijawabnya makcik tu pasal dah menyampah tengok muka Nabi. Then Nabi pn tolong a makcik ni blah. Terus makcik ni terharu pastu masuk Islam. See. Got the picture? ok its up to you. Jadi itu lah tanggungjawab kita. Gunakan bom kalau betul2 dalam combat macam kat Palestin. Kalau lain2 tu kita tunjukka a akhlak islamiyah, itu pn dikira jihad.

   Then Yahudi/Israel yang kau kutuk2 ni pn menyumbang jugak kat kehidupan seharian kau. Cakap je, sume software henpon pandai ke IBM ke Windows 95 ke Mac ke sume mesti sokong Israel. Dan generasi zaman sekarang mana boleh kan hidup tanpa bnde2 ni? Tu aku belum citer bnde lain lagi tu. Banyak lagi. Oh ya, baru2 ni ramai meleis boikot mekdonel pasal die sokong Israel. Katanya kalau kita makan mekdi nanti duit tu digunakan untuk membunuh sedara kita kat Palestin. Ok. It did make sense. But here's the bigger picture, every cent your dad bayar cukai to kerajaan will also kill our people at Palestin, because Malaysia is American's biggest bussines partner. So what to do? Still want to boycott everything? Why didnt you just boycott Malaysian Government for having bussines with American?

   If our government pn buat pasal jugak then think twice, if you boycott all mekdi or the likes stuff wouldnt you make our people who kerja kat mekdi suffer? They also got children to sara. They also need to earn money for their family. Yeah it's a saddening reality. So kalau korang still nak boycott lagi korang boleh duduk kat Korea Utara sana, bak kata Nami penulis blog TTGB yang dah tutup tu. Yep, sembah Kim Il-Sung. So sekarang camne? Bagi aku berbaik2 adalah jalan yang paling betul sekali. X ke senang kalau Jerusalem tu jadi independent like Vatican? That will make it free for Muslims, Jewish and Christian to share that holy land. Then only we'll make a peace for both sides. It might take sometimes to accept but we as human though not perfect but we should try to find the solution and fix it. We got brain ain't we so dont put your brain on your ass. Anyway, meleis should do some research not only from Muslim's side, but from our 'enemy's' side also. Then its up to you to judge what is right. Easy right?     

2 comments:

  1. aku baca skit jek tulisan ko ni tp ternyata ko nih bangang..lagik bangang dr lembu..
    apesal ko nk kaitkan nabi2 dr bani israil dengan zionis? pokaiwak lancau anjing ko dh kemam nih???

    ReplyDelete
  2. ko sebuk pikir pandangan org islam mengutuk menghina yahudi tapi ko ade terpikir sedetik penderitaan penduduk palestine selama 66 thn di jajah di bunuh..
    tolong jgn jadik bangang la pukimak melayu ko nih..
    kalu duk depan aku ko nih kan..mmg aku dh pijak2 muka ko cekeding ko nih ..

    eh sial la melayu mcm ko nih..puikk!!!!

    ReplyDelete