Powered By Blogger

Saturday, October 20, 2012

Genius?

   Genius. Perkataan yang bukan sembarangan. Berasal dari perkataan Latin, gignere. Sesiapa yang dipanggil 'genius' semestinya a orang yang well, mostly akan terpikir orang yang grad pakai jubah ala2 orang Rom pastu dengan topi petak ada tali deka atas. Then orang tu pulak, lagi 'genius' bila die budak kecik. Tapi tu pendapat kebanyakan orang a. Tapi bagi hipster cam aku ni, 'genius' ada maksud lain selain pandai. So camne aku pandang seorang 'genius'? well, read on.

   Dulu masa aku sekolah rendah, gelaran genius seringkali mengejar aku. Biasa a, aku pn x tau kenapa. Tapi secara jujurnya million thanks to Cikgu Firdaus sebab ajar aku sains sampai aku boleh dapat A, bukan sebab menaikkan nama aku. Pfft. Sakai. Ok bukan sakai sebab Cikgu Firdaus memandaikan aku, tapi membuatkan orang panggil aku jinies. Secara jujurnya bukan aku x suka atau aku berlagak, bukan. Tapi it's manner. If you're at the top, don't act as you'll forever at the top. Maksud aku kat sini, aku sebenarnya benci bila aku at the top, sebab aku takut aku akan lupa diri, dan hit the rock bottom. Bila kau at the top, semestinya kau dah x de pesaing, which is bad. Kenapa pulak bila x de pesaing bad? sebab kau akan naik lemak. Anyway, genius tak wujud sebenarnya.

   Masa zaman kegemilangan aku dulu, time darjah 6, biasa a, sains dapat 94 je dah jadi buah mulut kan. Apa lagi kertas 1 aku dapat 30/30, tu soalan peringkat daerah tu, mau x jadi murid kesayangan cikgu. Ceh, x la sangat. Bagi aku kertas periksa bukan penentu murid kesayangan cikgu. Ok tu nanti aku cerita. So what's wrong with geniuses? why do I hate them? 1stly, genius x wujud. Kenapa? senang je, bagi aku sebab yang wujud ialah workhard. Aku percaya bahawa segala yang gempak2 wujud dari workhard. Kadang2 idea semata-mata x dapat menggegarkan dunia ni. For instance, the theory is proven, idea bagus= jinies. Tapi kalau x dapat put into practice= workhard, x guna. Jadi cuma tinggal kenangan. Ada banyak sebenarnya contoh orang x jinies yang workhard, tapi aku tau sebabkan meleis ni x pernah baca buku, maka aku akan amek Albert Einstein sebagai contoh.

   Some meleis might butturt, but easy man, ilmu x kira sapa ajar, tetap datang dari Allah. Apa kebangang sangat kalau asal Jewish punya ajaran yang disampaikan walaupun baik pn lu nak butthurt? Bukankah manusia ni x berilmu. Sume ilmu yang manusia tau datangnya dari Allah. Anyway, Albert Einstein bukan pandai pun sejak lahir. Asalnya die cuma budak lembab yang giler blur. Sampai mak die fed up then berhentikan sekolah die pastu homeschool je. Dan bertahun2 kendian, sapa jugak yang menyatakan theory yang paling groundbreaking time abad ke-20? Then, betul la, genius x wujud, tapi workhard does. Memang dah terbukti yang 'genius' sendiri mengaku die bukan jinies. Sebenarnya seriously yang orang panggil 'genius' sebenarnya die sendiri x mengaku jinies. Then kita tengok contoh Malaysian sendiri, Adi Putra. Jinies math negara Malaysia.

   Ini satu lagi. Bagi kebanyakan kita, 'genius' ialah seseorang yang saintifik. At least in Malaysia la. Cuba fikir. Kalau x kerana tv, die x kan dikenali oleh satu Malaysia sebagai genius. Or else takat jaguh kampung. Cam aku dulu dapat A sains. Then atlet. Kalau die masuk tv, die ialah jinies. Tapi kalau x, die ialah jaguh kampung. Dalam hal ni banyak sebenarnya contoh die. Then satu lagi yang membezakan jinies dengan workhard, rationally, money. If their dad got cash to spare, his son is a jinies. Let take example, I'd read some in-class magazine which is extremely-retardedly-lame. Nama majalanya apa entah. Skop ke apa. Ok sebab kenapa aku x suka majalah in-class nanti aku citer. Sekarang ni aku citer pasal jinies dulu. Then ada a die citer pasal sorang malaon ni. Pandai main bowling. Sampai kata jinies. 

   Boleh die kata jinies ke intellect ke yang sewaktu dengannya tapi jinies tetap berkait. Anyway tu sebenarnya family die ada latarbelakang. 1st, bapak die suka main bowl. But that's not the point. 2nd, bapak die banyak duit. Kalau dah duduk kat area2 urban kat Petaling Jaya pastu time shooting pakai baju mahal tu kau pikir gaji bapak die takat 5-6k je ke? pfft. Ok here's the fact. Aku x ingat apa. Tapi kalau nak diikutkan orang kampung(not nescesarily feldarians) lagi jinies dpd yang aku sebut2 tadi. Kalau kau tengok cara dorang invent something whoa... cool. Dipendekkan citernya dorang dah menguasai segala ilmu kemahiran hidup. Seriously kalau kau tengok cara dorang buat sesuatu memang smart. Dari sini kita boleh nampak, yang jinies x wujud. Tapi workhard+pengalaman adalah yang paling 'genius'. 

   Bagi aku 'genius' bukan something kau tau banyak benda yang google tau atau kau lagi tau pasal iluminati dari Dan Brown, tapi macamana kau selesaikan masalah tu. Ya Adi Putra sangat kreatif dalam menyelesaikan masalah math. Tapi die digelar 'genius' sebab 1st, x sume orang boleh buat math. 2nd, die masuk tv. Biasa a Meleisians. Aku tengok ada member kau sorang masa aku darjah 4 cara die buat rak buku time KH dulu serious smart. Maksud aku die x payah ikut buku pn dah jadi. Sebijik. Jadi sekali lagi, genius x wujud. Tapi workhard wujud. Ok some says that if that kid could solve fucking calculus, he's genius. So sekarang ni aku percaya. Allah jadi kan kelebihan manusia semuanya sama. Aku percaya bila setiap bayi lahir je, dorang sume adalah genius. 

   Then bak kata nabi Muhammad, anak kecik ibarat kain putih, maka ibu bapanya lah yang akan mewarnakannya. So citer sekarang ni umo kita menjadi genius ialah bila lepas kita lahir sampai umo 4 tahun. Bila dah masuk kindergarden x kan menjadi genius, sebab dihadkan dengan protokol serta syllabus pelajaran. Ok. Jadi bila umo 2 tahun, seriously kalau kau ajar budak umo2 camtu x kira apa, mesti jadi genius. Then itulah die budak2 tu boleh menguasai segala bnde kat dunia ni. Tapi pokoknya tetap satu, pengetahuan teori x berguna tanpa praktis. Tengok Da Vinci sebagai contoh. Anyway sebenarnya bukan aku kata genius x wujud sebab aku x puas hati. Tapi cuma nak menyatakan pendapat. Bagi aku semua orang genius. Yang menentukan kegeniusan ialah setakat mana die menumpukan perhatian terhadap kelebihan die.

   So lepas ni jangan bagi aku bullshit asal dapat A pekse je terus jadi jinies. Bitch please. Then, sebenarnya kelebihan kita sume sama banyak. Jadi x de maknanya kita nak bandingkan orang itu ini. Sebab kelebihan kita mungkin tinggi kat satu bidang, tapi dalam satu bidang tu orang lain pulak tinggi. Tapi tu x memestikan kita supaya x berusaha untuk kelebihan yang kita tinggi je. Boleh je sebenarnya kita nak mengasah kelebihan. Cuma terpulang a kehendak kita. Mungkin kerana keperluan kita terpaksa mengasah kelebihan tu, atau mungkin kerana nak menunjuk2. Tapi boleh je, contohnya saintis2 Islam zaman dulu2. Seni+sains= tamadun. Cam Roman, Greek etc. Anyway, there's no such thing as ''you're genius and I ain't'', but there is such thing as ''I ain't workhard enough!''.  

No comments:

Post a Comment