Powered By Blogger

Wednesday, October 3, 2012

Citer Sorang Pengawas(ke pengganas....?) #2

   Aku rasa zaman kegemilangan Sulphur-Cross Link masa time 2010, time kitorang fom 3. Masa tu semua ada lagi, Aku, Bo, Mok, DF, Shark dengan Fish. Time tu serious best. Apa yang kitorang nak buat sume kitorang buat. Dan kitorang buat bnde tu dengan sangat gempak, yang mana x de sorang pengawas time tu(sampai sekarang) yang mampu buat apa yang kitorang buat. Hahahahaha... sayangnya yang kitorang buat tu x 100/100 positif. Yela, kitorang memang x ikut protokol, tapi kitorang buat something dengan cara kitorang sendiri. Bak kata Bo, ''buat rule sendiri,''. Ok. Sebenarnya bukan kitorang berani sangat nak buat bnde2 yang gempak2 ni. Tapi KP lama, Aman(die fom 5 time aku fom 2) yang inspired kitorang untuk buat rule sendiri.

   Then Bo, dengan ayat die tu, inspired aku untuk buat apa yang aku buat sekarang. Ok citer gini. Bo, walaupun sebaya tapi time fom 2 dulu aku anggap die cam senior. Nak buat camne, dah muka die cam bapak orang. Ada janggut, perangai matured, dan lagi hitam dpd aku hahahahaha.... Anyway, rasanya die dah cam abang aku. Then masa kitorang tengah saja2 lepak, sempat a sembang2. Tetibe Bo cakap, ''Heh, Aiman? menggelabah a. Asyik2 die je dapat nama. Padahal aku yang buat sume keje.'' lepas aku puji2 Aiman punya Leadership. Walaupun die memang capable untuk jawatan tu. Mula aku x amek port sangat a. Then satu hari tu, ada gaduh. Keling sama keling. Aku yang halang. Dengan Sol, classmate Bo. Pastu gaduh punya gaduh akhirnya setel. Aku dengan Sol je. Tetibe Aiman dapat nama. Ok Bo. Kau betul. Then sebenarnya sampai taiko paling besar Jasmin time tu Kenny dengan Nicholas gaduh pn kitorang setel, tapi x dapat pape kredit. X dapat pn pengawas of the month ke pengawas terbaik akhir tahun.

   Ya sesi petang kitorang kena tindas. Tapi sesi pagi, dengan Aman punya kepimpinan, sangat gempak. X yah citer a. Semua corruption dalam pengawas x ada. Ok Aiman pn bagus cuma die sorang je dapat nama. Tapi Aman semua pengawas dapat nama. So tu la die. Die berani bye Aman marah budak2 rokok sampai kena belasah. X citer lagi sumenya. Time tu bilik pengawas pn masih boleh pakai lagi. Cikgu sume pn bagi kerjasama, yakninya Cikgu Salina, Cikgu Sally aku panggil. Die memang bagus. Rajin buat spotcheck. Pastu sporting. Bagi pengawas kebebasan buat cara sendiri. Tu pasal a Aman boleh buat pengurusan disiplin ikut style die sendiri. Time tu Aman guna bilik pengawas full time kot. Pagi petang terbukak je. Yang aku tengok a kat bilik pengawas time tu sume masalah disiplin semua pengawas setel. Bagak cool... Dari BKK ke apa sume a, cakap je. Paling x leh blah pengawas boleh tulis kesalahan murid kat borang kesalahan. Hehehe... senang a keje nak tiaw orang jap lagi. Then pengawas pertang, yeah under Aiman memang a x dapat nama, tapi yang penting die punya leadership bagus. 

   Aku ingat lagi dulu a, tiap kali ada masalah bnde pele2 mesti kalau die spot je, contoh kat belakang tu ada budak rokok, panggil semua pengawas pastu setel. Serious kalau buat camtu memang senang hidup jadi pengawas. Time tu pasal a sume pengawas sume rapat2. Pasal buat keje sume sama2. X macam sekarang. Ok tu citer tahun 2009. Sekarang? hm... Membuktikan yang nak pilih ketua bukan ikut sukati mak gajah kau apa sume. Anyway aku rindu zaman tu. Time tu pengawas sume boleh diharap. Nak bertugas pn seronok. X de a syok sendiri cam sekarang. Cakap pasal kem pengawas ni, aku rasa masa aku fom 3 a paling gempak. Pasal aku buat kecoh dengan cara aku. haha. Biasa a dulu2 kem pengawas seronok. X macam sekarang ceramah je lebih tapi menggelabah. X berkesan. Dulu2 kem pengawas banyak menerapkan unsur persahabatan dpd moral apa sume pele2 cam sekarang. Dulu lebih kepada action dpdn ceramah cam sekarang. Aku rasa kem tahun ni x lebih dpd kem moral dpd kem kepimpinan. 

   So macamana aku pandang kem pengawas? Hahaaha... aku rasa kem pengawas kena buat cam kem unit beruniform. Sebab untuk jadi pemimpin ialah untuk kena seksa. Alah, padahal kem UBER pn bukan nya seksa sangat pn, bagi yang dah biasa a cam orang yang hebat cam aku ni. Sikit je kalau kena seksa. X memudaratkan pn. Ok. Dulu paling aku ingat time malam a kat kem tu. Mula2 coach die(die JPAM kot,) saja a cam nak uji kesetiaan kitorang kat KP. Mula die cakap a kalau korang x buat ni KP akan dihantar balik. Semua budak diarahkan untuk bagitau budak2 nya citer pasal kesalahan pengawas lain. 1 kesalahan 1 markah untuk bagi KP balik rumah. Lebih kurang camtu a aku pn lupa. Akhirnya kitorang gagal menunjukkan kesetiaan kitorang. Ya... dan KP la habuannya. Then coach cakap; Camni ngko kata ngko setia kat ketua korang? piirah. Dah nak kasi hantar balik pn korang masih dok diam lagi! Kata teamwork! hahahahha... tengok korang sume masih dok diam lagi. So semua pengawas pn masih kaku lagi. Ada yang kaku sebab takut.

   Dan ada jugak yang kaku sebab tau bnde2 ni sume lakonan, termasuk aku. Tetibe member aku, sama fom, Mia datang ke depan menangis. Mintak supaya Jangan KP balik rumah. KP pn cakap; Ah! korang sume memang x leh pakai. Bila aku dah nak dihantar balik baru nak menangis. Nyeehh... lakonan kau kayu a Izzat. Oh lupa nama KP Izzat, dengan aku x pernah panggil senior aku 'abang' atau 'kakak'. Then sorang pulak budak silat sek aku, Fakhri, datang ke depan mula a ayat2 die. Ceh... aku tengok budak2 dah camni tetibe aku dapat idea nak buat kecoh. nyehehehehhehe... Aku pn mengatur ayat serta langkah, lalu memulakan gerak aku. ceh. Aku datang depan, then cakap; Izzat, aku sebagai junior kau mintak maap a pasal kitorang x peduli pasal kau bla bla bla.... ok then coach cakap; Ah dah terlambat, aku nak hantar KP korang balik sekarang jugak. Dengan senyuman ala2 drakula aku memang dah agak bnde ni mesti berlaku. Then time coach tengah nak hantar KP balik tu, aku terus tunjuk butoh kat budak2 nya sambil cakap; WOI! Korang ni KP dah nak balik pn diam lagi ke? Kurang2 pn ucap a selamat tinggal! Ni dok tercegat lagi pahal! C'mon a suruh KP stay kat sini! Aku tengok dorang kaku lagi then aku dengan Fakhri pn memulakan langkah. Bila dah memulakan langkah tu, Dramatiknya semua 125 orang pengawas ikut kitorang pujuk KP jangan balik. Tu siap dah masuk kereta dah, ramai2 kepong kereta coach, aku siap nak pecahkan cermin kereta die lagi tu, then, akhirnya kitorang berjaya memujuk KP jangan balik. 

   Hahahaha... Cikgu tengok aku pn geleng kepala je a. So sejak tu semua pengawas mempunyai friendship yang kukuh, untuk seminggu. nyeh..... Tapi akhir tahun lepas PMR aku ponteng jugak. So untuk kali ni punya edition, ciao!

4 comments:

  1. awesome gila doo! bestnyaaa! aku bayangkan macam nilah team pengawas yang aku nak. sentiasa bagi kerjasama. anyway, aku tak rasa aku kekal jadi pengawas. haha. tadaaa. byep.

    ReplyDelete
  2. hahahahaha... pengawas patutnya kena terapkan nilai persahabatan, bukannya ceramah bodo2 ke pele2 sume.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeahhhh. semestinya. sekaran bosan. masing2 buat hal masing2. jaga tepi kain sendiri je. tapi yang bestnya, bila sorang pengawas buat hal/kena pecat, semuaaaa tahu pulak. brrr. poodahh.

      Delete
  3. hahahahaha... aku sepatutnya awal2 dah nak drop. anyway kau ok sebab ada ketua yang bagus, kitorang leadership cam *&^%.

    ReplyDelete