Powered By Blogger

Wednesday, January 2, 2013

Manusial Perosak Gaia

    
   Masa aku kecik dulu, aku sangat menggelabah. Dan bende yang paling aku gelabahkan, pencemaran. Pfft. Bila difikirkan balik sekarang ni terasa sangat ironi pasal aku minat kereta, tapi aku benci pencemaran. Bukanka motorsport sering diasosiasikan dengan pencemaran alam? Kata enviromentalist. Opsie. Mungkin tula kot sebab aku tinggalkan bende2 ni. Then satu lagi yang aku benci, MANUSIA. Aku benci manusia dulu pasal manusia banyak buat kotor kat bumi ni. Manusia a penyebab segala masalah kat dunia ni.
   Aku selalu bercita2 nak jadi kaya pastu beli hutan kat somewhere in Sabah, pastu buat rumah style Minang kat sana. Pastu dalam ada garaj bawah tanah simpan Skyline R34 GT-R, Evo 3,4,5,6,7, Impreza 2 pintu dengan GDB Spec-C, and so on. Opsie... Environmentalist simpan bnde2 ni? Kantoi... Anyway, time tu serious aku benci giler kalau ada bau asap. Terbau je sedia baldi penuh air. Haha. Ingat lagi dulu masa sekolah rendah dengan geng2 kalau jalan2 satu taman, nampak ada orang bakar sampah, mula a buat projek. Dengan niat suci nak selamatkan alam sekitar sambil2 troll orang, kitorang suka padam api. Nampak ada bnde2 yang berkaitan mula a buat projek. Kebencian aku terhadap manusial mula rose bila time jerebu.
   Kerajaan siap bagi cuti lagi kat budak sekolah selama 3 hari. Dah whiteout dah pn time tu. Jerebu punya tebal. Udara langsung x fresh. Nak keluar pn kena pakai mask. Time tu aku set dalam kepala, aku berdendam dengan manusia kerana merosakkan keindahan bumi. Ini ke yang manusia bagi kat alam sekitar yang dah banyak give life support to us? Is this our way to balas budi Gaia? Manusia terlalu pentingkan diri sendiri demi kepentingan peribadi. Dah a kotorkan udara, tebang pokok pulak tu.
   Dulu kat tempat aku, time tu masih penuh dengan semak samun belukar a. Then bila nampak ada signboard pemaju hartanah, aku terus panas. Bila tengok cara dorang tebang pokok yang semacam x de belas kasihan aku menangis sebenarnya. Pokok tu dah bagi oksigen kat kita tapi manusial buat die camtu ke? Sedangkan bila kita buat hutan simpan pokok x de pn bunuh manusia. Jadi inikah budi kita terhadap alam? Hutan yang mulanya segar tetibe rasa alien bila semua pokok dah x de. Dulu tempat ni redup. Aku selalu panjat pokok kat sini. Udara segar. Sejuk. Tetibe bila dah tebang panas. Jadi padang tekukur. 
 
   Tengok tenuk ni. Muka die sedih kan? Ya pergi zoo sebenarnya menyedarkan aku sesuatu. Bila aku tengok muka2 dorang aku rasa nak nangis. Pasal bila difikirkan yang manusia semua dah bunuh keturuanan die, ada lagi ke peluang untuk kanak2 masa depan nak kenal menatang ni? Pernah x korang terfikir yang korang akan ditindas? Pernah x terfikir yang apa akan jadi kalau umat manusia dipupuskan? Sakit kan. Jadi inila rasa binatang ni bila manusia buat camtu kat die.
   Masa tu aku ada impian murni. Impian tu ialah menguasai dunia. Hahahahaha... Bila aku dah menguasai dunia, aku nak bunuh semua manusia yang merosakkan alam. Manusia x patut wujud. Manusia la yang menyebabkan semuanya. Kalau manusia x wujud barulah dunia ni aman. Then lepas aku bunuh manusia yang merosakkan alam, aku nak tanam hutan. Aku nak seluruh dunia ni jadi hutan. Biar binatang semua bebas dengan ekosistem dorang. X de pencemaran. Manusia semua hidup aman tanpa pencemaran. Biar x de tech tapi kita selamat. Tapi citer sekarang ni kemajuan la penyebab semua bende tu! Then, aku tabik Norway dengan New Zealand. Dorang maju pn tapi dorang bersih. 
   Wadefak man! Is this Malaysia?! Terima je la hakikat. Then sebelum aku ke global biar glokal dulu. Kenapa Malaysian kalau ada signboard buang sampak mesti ada banyak sampah jugak kat situ? Adakah Malaysian ni x reti membaca? Kata 97/100 semua pandai baca. Tapi kenapa dah bagi amaran denda 500 pn masih banyak sampah kat tempat tu jugak? Ke Majlis sendiri pn x amek tindakan? Ya Malaysia sangat unik. Sampah everywhere. Sedangkan kat divider highway federal pn boleh ada sampah Burger King. Camne dorang boleh buang kat situ?
   Harap Majlis boleh letak signboard camni. Ataupun buat signboar tulis 'Kalau saya buang sampah kat sini saya bodoh'. Pemikiran patut dimajukan sebelum majukan pembangunan. Harap bangunan 200 tingkat tapi x tahan tengok Maria Ozawa baik campak laut jela. Anyway, this is it. Our biggest problem. We still cant manage our kebersihan negara. 2020 is nearer everytime passed! Why is this fuck still around anyway? Typical Malaysian. 

   Jadi, impian aku aku nak negara iklim tropika sebersih Norway, yang mana sampah x wujud langsung. Ditambah dengan pemikiran yang bagus, camtula kita boleh lari dari pencemaran. Barulah hutan kita x tercemar. Hutan kita maintain. Binatang x nangis. Kanak2 masih kenal harimau tu mende.    
 
 
 

No comments:

Post a Comment