Powered By Blogger

Saturday, February 16, 2013

Poket Loaded

   Entah secara jujurnya aku pn x tau nak letak tajuk apa untuk post ni pasal takut x sesuai dengan isi, ataupun kena bash. Ah bedal je a. Yang penting aku dah cukupkan syarat. Kalau post cam haram jadah sama lagi x bagus kan? At least isi bagus, orang still pleased lagi. Tapi tajuk, x kira bagus mana pn, isi kalau dah cam taik tetap taik jugak tajuk tu. Dipendekkan citernya tajuk ni mengajar kita untuk jangan nilai buku dpd cover die je. Eh  eh. Pahal aku ni? Nak tulis pasal tajuk ke apa ni? 

   Ok sedikit selingan. Anyway, ini pengalaman aku. Sejak aku berkawan dengan some of brat I know makes me feels somekind... hm. Later in this post aku cakap. Then, poket loaded= orang kaya. Tapi aku bukan nak citer pasal Bill Gates maupun Najib Razak sebab memang sume orang dah tau dorang kaya. Tapi citer sekarang ni, korang tau ke anak dorang? Haha. Then, anak orang kaya. Sejak aku pindah Kajang ni la kan, punya ramai aku kenal anak orang kaya. X yah tengok rekod dah tau. Kalau dah pakai baju Polo yang bukan macha selalu pakai tu, sah. 

   Sebenarnya aku x de masalah dengan orang kaya ni. Biarlah dorang nak pakai apa, beli apa, makan apa pasal itu duit dorang. X salah jadi kaya. Sebab kaya memang digalakkan dalam Islam anyway. Fakir boleh lead to something yang tak elok, same goes if terlalu kaya jugak anyway. Lagipun kalau kau bandingkan dengan orang miskin dengan kaya, bukankah yang kaya lagi nampak elok dan kemas kan? Islam menggalakkan penganutnya supaya kemas dan cantik, untuk menjaga maruah. Yang penting, ada hadnya. Jadi memang aku 100/100 x de masalah dengan orang kaya. Aku cuma ada masalah dengan anak orang kaya yang giler babi perangai die. 

   Sometimes, aku dah banyak jugak jumpa orang kaya tapi low profile. Member mak aku, ada 3 kedai sendiri, die pulak, manager Starbucks yang kat Metropoint Kajang tu. Tapi henpon, Nokia x de kaler 1110 pebendentah. Lupa. Yang pentingnya cuma boleh buat call dengan sms je. Paling2 pn main game ular. Baju? Hantar jahit kat mak aku x de a sutera bagai. Then ada jugak orang kaya yang memang menunjukkan kekayaan die tapi die x riak. Maksudnya barang die mahal la. Tapi perangai setill ok. Anehnya orang yang sederhana pulak selalu bajet2. Ironi sungguh. Ok itu antara jenis2 orang kaya.

   Nasi x semestinya tumpah kat kuah. Eh terbalik. Same goes anak semesti ikut perangai bapak. Ayah aku alim dengan ilmu agama. Tapi aku alim dengan ilmu ROCK bagai. Then, kadang2 anak orang kaya perangai boleh tahan bangsat. Bukan a, mungkin budaya dorang camtu, budaya rakyat average lain. Kalau kita main basikal jipang, dorang main BMX. Jadi untuk sesetengah anak orang average mungkin kata anak orang kaya berlagak pasal dorang jeles x de BMX ori.

   Then, budaya anak orang kaya ni selalunya berorintasikan duit. Selalunya hobi a. Then kadang2 aku aneh jugak. Dorang ni apa nilai duit bagi dorang? Hari ada a. Gaji pertama aku. Sikit je. X banyak pn. Then cam biasa a. Aku x tau nak buat apa dengan duit tu(mesti a aku ada simpan sikit). Member kaya aku dengar je, katanya:

''kau ni, dah ada gaji, ada duit, buat cara orang dah de duit. x tau nak buat apa pergi a berseronok.''

   Hm... then, aku masih lagi x biasa guna duit banyak2 ni. Kecuali kalau untuk keperluan. Dari situ kau boleh nampak yang duit ni bende biasa bagi dorang. Then ada lagi. Anak orang kaya ni kadang2 suka sangat ikut mainstream. Satu lagi, dorang macam menyamakan taraf orang biasa dengan taraf dorang. Contohnya:

''aku tengok kau dah lama sangat guna henpon ni, guna a henpon baru2 sikit''

''aku tengok kat rumah kau guna tv kotak, guna a tv plasma''

   Contohnya. Hm... Budak2 ni macam x tau pulak betapa peritnya nak cari duit. Duit tepi jalan, tapi camne kau nak amek, itu citer die. Dari sini korang boleh nampak yang dorang boleh mintak bende ni dari bapak dorang. Bila dah keje ni semacam aku dapat hidayah, yang duit ni bukan senang2 nak cari. Then kadang2 dorang buat cam duit ni senang2 sangat nak dapat. Cuba kalau dorang kat tempat orang yang x de duit. Cuba untuk paham kenapa dorang x buat itu, dorang x buat ini. Simple kan? 

   Anyway, biasa a. Ini bukan syurga. Ini dunia. Selagi diperintah manusia, selagi tu ada masalah. Tapi, itulah die yang seronoknya hidup kat dunia ni. rasanya aku pn dah x de mende sangat nak cakap. Until then, chow.

No comments:

Post a Comment