Powered By Blogger

Tuesday, June 18, 2013

Passion Ialah Xde Life?

   Kali ni aku nak citer apsal passion pulak. Ok aku memang passionate kalau sembang pasal kereta. Rasanya malas nak ulang kenapa aku suka kereta, tapi disebabkan passionate terhadap kereta aku citer jugak. hahahaha... Cuba korang pikir macamana pile of screw, metal dengan fiber boleh bergerak ke 186mph? Yea... itulah die mistery yang menyebabkan kau suka kereta. Aku anggap passion ni ialah sesuatu yang hebat. Sesuatu yang orang x akan paham dan melambangkan diri kita sendiri. Rasa berbeza dengan orang lain kalau ada passion ni. 

   Tapi kan, bila dah passion mesti a akan jatuh cinta kan? Yes. Betul passion ialah cinta. Korang pernah terpikir x yang kalau korang buat je sesuatu bende orang kata xde life? Contoh macam member aku. Die minat giler dengan Iron Man. Masa Iron Man 3 keluar hari tu die dah tengok yang biasa, 3D dengan IMAX. Aku kata a: 

''Get a life, dude! You waste all your money on nothing!''

   Die jawab:

''This is my life. This is what I've been passionate. If you are passionate surely you don't mind to spend every penny you have in your piggy bank!''

   Sejak dari tu aku mula tanya diri aku. Ok kalau passion ialah cinta, makanya aku boleh a kata aku bercinta dengan kereta kan? Maknanya aku will do anything just to have fun with car(ok bajet cam aku dah de kereta sendiri je). Anyway, itu ok lagi. Aku ada contoh yang terbaik:

http://kisahcintaizamnady.blogspot.com/

   Ok tengok nama blog korang dah tau. Blog ni ialah 100/100 citer pasal kisah cinta dua manusia berlainan jantina. Kalau korang baca a die punya blog karangan serupa bahagian B SPM punya BM. Tatabahasa die kalah DBP. Puisi mengalahkan Latif Mohiden punya sajak. Setiap inci ayat tu memang x yah citer. Berbunga2. Jadi korang boleh expect yang cinta die terhadap kekasih berlainan jantina die tu terlalu tinggi lalu menjadi inspirasi untuk buat ayat berbunga2 camtu.

   Wow... Inilah passion. Yes. Passion ialah kau berada dalam dunia kau sendiri bersama sesuatu atau orang yang kau cintai. Jadi dia akan dedicate everything he have just to enjoy his life. Lalu terjadilah sesuatu seperti blog di atas... Ok kalau dalam bahasa mat kereta orang kutuk kau habiskan beribu2 bikin kereta padahal kegunaan untuk bergerak dari titik A ke B je. Orang x paham. Tapi kita paham. Dan passion juga ialah kepuasan. Makanya untuk memuaskan hati adalah untuk buat apa yang die passionate for. Jadinya xde istilah xde life kat sini.

   Jangan nak jadi taste-police sangat. Kau ada life kau sendiri, tetibe kau nak tegur die xde life. Itu life die. Bukan life korang. Kalau korang rasa apa yang die buat tu harm korang, baru bersuara. Nak menyampah silakan, tapi dalam hati. Same goes kalau aku kutuk apa yang kau minat mesti kau melenting. Jadinya xde istilah xde life kalau melibatkan passion, tapi ialah i live my own live, you live yours. Simple. BTW dari sini aku tertanya sesuatu. Apakah itu yang dimaksudkan dengan life?

   Well, secara kasarnya life ialah orang yang sentiasa ada social life. Kalau kat negara mat saleh social life tu ialah berparty, minum beer sama2, pergi adventure dengan kawan, shopping sume. Jadinya kat sini 'life' ialah kehidupan dimana kita menghabiskan masa kita bersama2 dengan sosial. Makanya tengok wayang sorang2, beriadah sorang2, minum sorang2, itu ialah xde life. Dan syok sendiri jugak xde life. Syok sendiri ni kira macam buat apa yang kau passionate a. Macam aku bercerita kat atas tu. Jadinya, passion ialah xde life bila xde orang yang sama passion dengan kau.

   Jadi passion bukan xde life atau apa sume just because he dedicated all he have in his arms untuk cater die punya kepuasan, tapi passion ialah living your own life. Sebab tu ada kata motorsport ni membazir serta membahayakan nyawa, pasal die x paham apa yang kita passionate for. Makanya, live your own passion, as long as you are happy. Until then, chow!

No comments:

Post a Comment