Powered By Blogger

Monday, June 17, 2013

Cinta Monyet Tu Mende Anyway?

   Masa aku sekolah dulu tengok member2 aku sume dating2, fuh... Sweet! Haha. Tapi aku sikit pn x jeles. Apa aku nak jeles? Bukan aku minat pn nak ada awek2 sume ni(then). Kau boleh a kata 2/3 dpd kawan aku sume bercinta. Rasanya aku sorang je yang against cinta. Kalau ada pn kawan2 aku yang x bercinta makanya dorang mesti in the middle of nak dapat awek ataupun masih belum ada konek untuk cakap kat pmpuan tu die suka kat pmpuan tu.

   Later on lepas tinggal aku sorang je yang x bercinta wujud pulak manusia surau atau cikgu sembang2 dengan aku cakap:
   ''Dorang ni cinta monyet je, x kan berkekalan.''
Ataupun:
   ''Inilah die cinta monyet, bercinta bukan main, lepas break sedih sampai kelangit.''

   At the same time istilah baru masuk dalam kamus otak aku: Cinta Monyet. Sefaham aku sebelum ni cinta monyet ialah cinta yang x akan berkekalan. Sefaham aku lepas google ialah cinta yang bukan berasaskan kasih sayang tapi hanya sekadar main2 je(read: playboy/girl). Jadinya Cinta Monyet boleh a aku kata sebagai cinta yang xde point. Semacam budak2 sekolah rendah main 'jadi-jadi' dulu2. Xde point, takat seronok2 je. Cinta yang x ada chemistry.

   Tapi kan, kenapa cinta2 monyet ni selalu diasosiasikan(betul kan aku eja?) dengan budak sekolah? Kenapa? Hanya sebab zaman sekolah zaman nak cari bekalan tua then bila frust bercinta boleh mengganggu. Haha. Hell. Not nescesarily so. Kadang2 orang selalu dub cinta zaman sekolah sebagai cinta monyet. Ok sebab apa orang nampak ialah:
   1. Cinta zaman sekolah selalu hanya berdasarkan hormon, bukan nak kahwin or so.
   2. Budak2 sekolah selalu putus cinta. Kalau yang hot giler tu ada sampai 42 kali(citer betul) putus. 
   3. Budak2 sekolah ada yang bercinta selama just seminggu, pastu break buat macam x kenal.
   4. Budak2 sekolah suka main skandal.
   5. (Kalau ada lagi boleh tambah list ni)

   Jadi 4 list tu sepatutnya dah cukup untuk bagi gambaran kenapa cinta zaman sekolah ni dikatakan cinta monyet. X. Aku x setuju. Contoh 1st, cuba bukak tv berapa ramai playboy(cuba kira nisbah drama budak sekolah dengan orang dah keje berapa) yang korang tengok kat samarinda ke akasia pebende sume tu. Almost everytime, orang dah habis sekolah berlaku playboy/girl serta curang terhadap pasangannya.

   2nd list pulak, ok. Ini sapa yang kata camtu je die memang sempit otaknya. Cuba kau tengok How I Met Your Mother tengok bape kali Ted putus. Berapa banyak ex die. X citer Barney lagi. Drama ialah interpertation kepada dunia reality. Drama sentiasa based on reality. Jadi bukan budak sekolah je yang putus cinta memangjang. list ke3 tu pulak, ok bercinta dalam jangka masa yang sekejap, korang boleh tengok x masa depan korang? Aku tanya korang, ada x korang boleh jangka apa yang berlaku? Jadinya disaster x pilih masa nak happen. 

   Could be seminggu, sebulan or 10 tahun pn boleh. Yang penting, kroang berusaha untuk what korang fight for. 4 tu pulak... haih... Tengok je a samarinda. Hatta datuk yang dah tua kalau konek still boleh ereksi tu pn main skandal. Duit banyak ma, sugar baby mari a. hahahaha... Jadinya apa yang aku kata kat sini, cinta monyet x pilih umur untuk occur. Orang dah keje, still putus cinta. Still main skandal etc. Jadinya bukan budak sekolah je yang patut dikatakan x berkekalan.

   Makcik aku, balak die sejak fom 2(now my uncle) still together. Pakcik aku tu beribu batu, berapa tahun pn, masih nak perempuan yang die suka sejak dulu. Belajar kat England, jadi korang tau a macam2 perempuan die jumpa. Lawa, caring, hot everything. Tapi still nak kat makcik aku. Haa... X ke sweet camtu? Jadinya aku x percaya bahawa cinta zaman sekolah ialah cinta monyet. TAPI. Yes ada tapinya.

   Perkahwinan bukannya ketentuan jodoh macam orang selalu pikir. Kalau perkahwinan ialah ketentuan jodoh kita sah2 a x akan wujud penceraian. Same goes as kau dating dengan orang tu. Tetibe kau tau lelaki tu bukan lelaki yang betul untuk kau date. Jadi sama macam kawin. Kau tengok berapa banyak kat drama tu orang salah kawin? Tu belum citer lagi yang curang, ada skandal sume. Itupun cinta monyet jugak tu. X sayang dengan sepenuh hati. 

   Pengajaran kat sini ialah, cinta monyet x pilih umur untuk mencari mangsa. Yang penting hati. Kalau sayang, kekal. Kalau nak main2, esok pn boleh. Hatta time dating pn boleh menggatal lagi. Jadinya, cinta monyet bukan hanya untuk budak sekolah je. Ini namanya generalisasi. Diharap kepada pasangan yang sedang bercinta, aku doakan(termasuk kepada diri aku) supaya korang sentiasa rasional dalam everything supaya x terjadinya gejala cinta monyet. Sekian terima kasih sebab membaca...

Apa lagi? Tepuk tangan a, dah habis kan? Haaa... Tepuk!

No comments:

Post a Comment