Powered By Blogger

Tuesday, June 18, 2013

Kereta= Status

   X. Aku bukan nak citer pasal macamana nak bezakan kereta rakyat marhaen dengan kereta elitis serta borjois(aku eja bedal je, x tau betul ke x). Yep kereta memang melambangkan status. Contohnya(jangan amek contoh industry kereta mesia yang rata2 harga kereta import ialah 150k ke atas, orang x mampu nak tunjuk attitude dengan kereta) kalau kat Britain kalau korang baca majalah kereta dorang at least sampai tahun 2005, kereta Jepun still dipandang rendah sebagai kereta orang miskin, shoddy, low performance, commuter dengan mass produced(sportscar buat apa nak buat banyak2). 

   Dekad 90's ialah zaman dimana kereta Jepun menikmati zaman kegemilangan yang dimulakan oleh(apa lagi...) Nissan Skyline R32 GT-R masa zaman '89 kat atas track, dengan Honda NSX kat dunia supercar pada tahun yang sama. NSX bukan je mengharumkan maruah kereta Jepun yang selama ni dihina shoddy dengan low performance oleh golongan elitis Eropah tapi jugak we-write rules of making supercar, yang sebelum ni Ferrari sendiri pn gagal(tanya Gordon Murray apa komen die pasal Ferrari dekad 80's). Honda NSX ialah what a supercar should be and create a new fundamental of supercar.

   Manakala GT-R pulak mengejutkan dunia dengan performance yang orang selama ni x pernah bayangkan. Dengan body coupe(read: 2 door sedan), I6 2.6l twin-turbo, 4wd sepenuh masa yang canggih dengan rekod racing yang x pernah dibayangkan. Ditambah dengan enjin yang bukan dibuat untuk atas jalan, tapi track, GT-R dipanggil Godzilla oleh majalah Wheels Australia. Tau ke korang kereta ni terlalu hebat sampai menyebabkan perlumbaan JTCC(diganti dengan JGTC, sekarang dipanggil Super GT) defunct sebab kereta ni asyik menang je? Itu belum citer lagi endurance racing kat Australia lagi. 

   Dipendekkan citernya 2 kereta ni melambangkan apa yang kereta Jepun should be: compact, lightning quick dengan semestinya... laju. Masa zaman kereta ni keluar korang boleh a kata kereta2 Eropah semua berada dalam zon selesa dimana kereta dorang dianggap paling hebat. Tapi 2 kereta Jepun ni just blown competition. Hatta GT-R lagi laju dpd Porsche dengan NSX lagi laju dpd Ferrari. Kan malu tu? Lepas zaman ni a korang tengok kereta Jepun rule dengan dengarlah nama2 yang sekarang tyinggal sejarah macam Evo, Impreza, Supra, RX-7 FD, Honda EG dengan EK. 

   Ok alang2 dah belajar sejarah ni kita berbalik kat Malaysia ku cinta ni balik. Semua orang tau yang Ferrari ialah aristokrat dalam dunia kereta. X kira korang ni siapa, benci mana pn korang, Ferrari adalah wajib di admire. Ini satu2nya kereta yang xde buat bisnes lain selain racing(dorang xdenye nak market Racing is our reason to exist untuk promo kete dorang bagus). Dengan Ferrari jugak duduk di tangga teratas dalam rantaian makanan kereta2 sport. Kita jugak tau yang Ferrari banyak dimiliki oleh Cina di Malaysia(jarang aku nampak Melayu pakai).

   Tapi kan perangai Meleis ni can somewhat annoying giler. Aku bagi contoh: 


   Ok dalam video ni korang boleh tengok Evo tengah tail dengan Ferrari. Aku x akan kata ini x civilized hatta kat Jepun yang dikatakan negara dunia pertama yang pandai tu pn bawak GT-R sampai 200mph(read: 320kmh) kat h/way, inikan pulak masyarakat dunia ketiga macam Malaysia. Then cuba korang tengok komen2 dorang sume. Rata2 Meleis sume berpihak pada Ferrari. Ini yang aku kata, Ferrari ialah aristokrat yang sering disembah sebagai kereta paling everything. Yes mahal jugak. Komen2 Meleis ni memang menjengkelkan.

   1st sekali, sume kata yang Ferrari cuma bagi chance je tu. Ok ni aku boleh terima. Then die kata Evo ni x layak nak lawan Ferrari apa lagi Lambo. Ok ini bangang. 1st kroang cuba pikir logik. Evo harga x sampai 1/10 harga Ferrari. Semestinya akan jadi pilihan orang muda. 2nd cuba korang pikir logik, berapa ramai jutawan yang umo dalam 20 lebih kat Malaysia ni? Ada korang kenal? Jadinya semestinya a orang yang bawak Ferrari ni ialah orang tua(possiblity tinggi tengok dari segi ekonomi). Then korang boleh kata Evo xkan boleh kejar Ferrari pasal topspeed Ferrari sampai 300, Evo 250. Ini lagi bangang. Kalau pn Evo tu stock(ada ke?) memang yes, electronically limited. 

   Korang tau x kenapa Evo tu die electronically limited? Pasal engineer die tau yang kalau diubah sikit, senang2 capai 300. Cuba korang tengok ni. Evo dah kasi bikin: 



   Yes, 300kmh. Sampai x boleh baca. Then Evo yang kejar Ferrari tu pulak aku yakin, dah bikin. Sebab stock korang x akan dengar bunyi 'pssst' masa lepas minyak. Takat bikin sikit je pn(intake, exhaust) dah boleh sampai 400hp. Ferrari California 450hp. Tambah 4wd, apa lagi korang boleh expect? Handling ma. Dengan ada lagi beruk2 yang x civilized mengutuk keter Jepun: 


   Then bila keter Jepun dah buat 280kmh(reliability, die belum fully tune pasang cooler) pn Meleis nak menyalak jugak. Habis tu korang ingat apa? Ferrari je boleh buat 300kmh? Ok kalau korang nak tau sehebat mana kereta tu, racetrack ialah tempatnya. BTW, sapa cross the finish line dulu, die menang. Enjoy!




No comments:

Post a Comment