Powered By Blogger

Saturday, January 7, 2012

What makes a great car?

  ya. tajuk ny dh terang kan segala-galany. utk sekian ny post yg aku suke kembali. yela. dh lme x cter psl kete. kereta ni mmg dh minat aku. sejak aku knl kereta. and kali ni aku akn cter sesuatu yg menjadi faktor kehebatan sesebuah kereta. ad byk jenis kereta. sejak Henry Ford civilized kn kereta dkt public, itu lah masa ny bile kereta menjadi hobi. maklumla manusia x pernah puas.
    dan poster kt atas 2 je dh menunjukkan betapa banyak ny jenis kenderaan yg wujud di muka bumi. dh la. ckp byk2 pn x gune jom tgk ape yg menjaikan kete 2 hebat. mksd aku sportscar.
   dan pilihan pertama aku ialah Pontiac GTO '67. knp dia hebat? sng. sbb ini ialah kete yg revolutioner. walaupun muscle car dh wujud thn 57 dlu2, tpi thn 64 la thn dimana muscle car redefined. bile pontiac buat kete yg body ringan+enjin besar gajah= power giler. bile dh power giler 2? =laju. haha. lgipun bg aku kete dri era ni la yg pling cool. its got personality. die pny line die unik. tngk je dh tau kete ni berotot. psl 2 muscle car.


  tgk la die pny body. mau aku x jatuh cinta. berotot. dan yg besny psl muscle car ni bg aku inilah anatara most memorable class ever. spe je yg blh lupe enjin besar yg minum minyak cam orang mabuk whiski? dan sifat ny ravage tu dibawa ke dragstrip. dgnklau tgk GTO ni berpusing tayar die. kt gear 3. 100mph. sebaek dlu2 cme ad 4 speed manual je. klau x...
   xyah cter a... tpi mslh ny keter ni x de power steering. aku rse klau bwk kete ni msk mesia mmg jenuh a nk buat bisep. dh 2 lak enjin standard je dh 5.7l. V8. mau x pening kepala bile time nk bayar road tax. mengalah kan modal orang nk buat gerai burger.
   dan muscle car sememang ny kereta yg bergaya utk dibawak jln(dkt us je la). dan jugak hensem.


habis cter GTO. 


     kereta seterusny jatuh kepada Volkswagen Beetle. knp kereta ni hebat? sbb org ramai suke. tgk la. production dpd zmn Nazi(yeah!) smpi thn 2003. production? 21 juta unit. amacam? aku kli pertama tgk pn dh suke(sblm aku knl skyline) mse kecik2 dlu2. hatta nme ny diabadikn dlm cter2 seram Melayu yakni ny 'Volkswagen Kuning'. hbt x kete ni?

    tgk gmba 2. hitler pn suke. sbna ny kete ni mule2 direka Ferdinand Porsche. tpi Hitler x puas hati psl hodoh giler. takut kang klau org x bli nnt die klh kempen. jadi sebagai seorang yg sgt2 narsistik, die plak yg reka sendiri.
   yg ni lak yg Porsche reka. amacam hodoh x? haa... kt sini kte blh tgk. Hitler yg ganas 2 pn blh reka kete yg comel yg last longer. 2 la. Hitler ni pemimpin yg hebat. eh eh. sekjap. ni nk cter psl volkswagen beetle ke nk cter psl Hitler? dan yg paling menguntungkan plak model Porsche 911 gne chasis Beetle. so ko blh kata yg 911 ni x de beza ny dgn Beetle hahahaha....

habis cter Beetle
''uuuhhhhh.....''



''diam!''
''WOOOIIII!!''

''aku kte diam tu diam a..''




  ''ehem2. lu ni nk cter psl Hitler ke nk cter psl Volkswagen?''


 '' uuhh gua cme... uuuhhh...''

ok ok.


   seterusny lagi... inilah die. Nissan Skyline. dan aku x mksd kn Skyline GT-R je. tpi sume jenis Skyline.
    sjak azali lagi baka Skyline mmg dh ditentukan untuk jdi kereta yg terlalu hebat. knp 'terlalu' hebat? sng. sbb pertama; kereta ni mmg sebuah sportscar yg hebat. dgn rekod 50 kemenagan tanpa kalah, kereta ni di bawa pulak ke jalanan. apa lg. melambung a die pny nilai. dan model yg pling hebat skli dlm range skyline klasik semestinya Nissan Skyline GT-R Hakosuka. dikatakan jugak kete ni la keter yg dipercayai digunakan oleh Kunimitsu Takahashi sebagai kete pertama yg buat drift.


    lpas krisis minyak tahun 73 skyline gtr trus hilang, dan nme skyline sebagai sportscar trus lesap. tpi sume 2 berubah bile Skyline R30 kuar thn 80an. dan yg hebat ny dgn R30 sbb bkn je die mng. tpi wat budaya baru.
    dan bile dh mng racing 2 trus mempengaruhi org utk modified kete. kebanyakany golongan bosozoku a. kete ny mmg gila aku ckp.
    amacam? gila x die pny modification? lebur die pny body aku tgk. lps legasi smbg dkt group A di mana Skyline ni nme yg legendary. ble R31 kuar je org tny knp x sebut Skyline GT-R R31 dpd Skyline GTS-R R31?
    time 2 org dh jangkakan kebangkitan Nissan Skyline GT-R. only time would tell. just wait and see. 
    yaa.... akhirnya thn 89 kuar jgk Nissan Skyline GT-R R32. keter ni sgt2 hebat dan aku berani bet. inilah antara kereta yg rewrite buku peraturan perlumbaan. kenap? sng. sbb kete ni menang, menang, menang dan menang. dan akhirnya menamatkan perlumbaan Group A. ble dh tmat(JTCC) ganti dgn JGTC kt Cipangu sne. JGTC(skang Super GT) kire ny cam gabungan Gr. C dgn Gr. A. dan dtg lah die peraturan handicap weight utk kete yg mng.

   dan inilah die knp Skyline pny kerabat ni hebat. sbb die pny legasi die dlm dunia permotoran sgt mendalam. ok hbs cter skyline.


   dan inilah die contoh2 kereta yg hebat. dan bukan je dri segi perlumbaan tpi cmne die feel, die pny history. itulah nilai sebenar sesebuah kereta. dicipta untuk dipandu

No comments:

Post a Comment