Powered By Blogger

Saturday, January 28, 2012

Mercun-krieg

*ok. citer yg gua nk post kali ni mungkin akan membuatkan umat melayu terasa sekiranya ada.
**ke-sporting-an pembaca adalah digalakkan.
***dan silalah terasa.

   Hari tu raya cina. x smpi seminggu pn. malam tu dgn gembiranyalah gua tgk tv cter besz2(eh, gua ad feveret program ke?). zero hour; DUM! DAM! DUM! DAM! DUNG DUNNG CHEII! haha.. beiasa a tu. raya cina x sah tanpa mercun. gua pun dgn bertambah gembira ny keluar rumah menengok cina bakar bunga api. aaahhh.... cantik bye. walaupun telinga gua bengkak mendengar bunyi mercun yg x de beza ny dgn bunyi Red Army kepong Berlin.

   Gua online je tgk budak melayu(meleis?) post; x guna puny cina bakar mercun x mau kuat lagi. dan berbagai lagi post yg sebegitu kelihatan dkt dlm tweet n fesbuk gua. haiyoh... gua tgk rase cam nk lempang je spe ckp camtu klau dia ad kt dpn aku. melayu-malays-meleis ni... gua bkn nk kata, tpi gua mmg nk kata; RACIST. dulu time raya dgn suka-rianya melayu-malays-meleis ni bakar mercun yg lu sebut apa jenis, sume die bakar. gua pn mls nk ckp pasal gua pun main mercun jugak tapi x de a sume jenis aku sapu. 

   tetibe time deepavali fesbuk gua dipenuhi dgn post; x guna puny k****g. maen mercun x mau kuat lagi. dan beribu lagi post2 sebegitu. time krismas pulak... gua x yah cakap, sume mula la nk kutuk2. tetibe tahun baru gua tgk melayu-malays-meleis ni dgn muka selamba badak ny membakar bunga api 100 shot, sekaligus membuat kan mereka sebagai juara pembakar mercun. 1 kampung dengar die puny bunyi. point gua kat sini, hanya melayu-malays-meleis sahaja dibenarkan main mercun.

   Gua pun dgn otomatik ny  berfikir, yakninya bahawa mereka ini mempunyai otak dan juga cermin x kat rumah? haiyo... bile time lu men mercun lu dgn bangga ny bermain segala jenis mercun yang duet boleh beli, tapi bile india kristian cina men mercun lu mula kutuk macam2. apa punya bangang puny pemikiran. paling gua x paham, india kristian cina men mercun rilek je, melayu-malays-meleis ni pulak main mercun punya la klau mercun bola x cukup kuat die bikin homemade punye mercun. dan gua x pernah tgk berita kata cina mask ICU psl men mercun.

   Dan mercun dibawa oleh orang cina ke tanah ini. dan lu pulak nk kutuk2 bile dorang men lebih2 mse tahun baru cina. tetibe lu pulak nk men mercun lebih2. padahal bukan lu ada nk halau apa pun mse raya aidilfitri tu. men mercun ckap la smpi pukul 4pagi pn no hal, tapi bgn solat raya punya berat nk angkat selimut tu.

Sekian.

No comments:

Post a Comment