Powered By Blogger

Sunday, December 25, 2011

apa tu teknologi?

   gua rasa gua x yah nk introduce lg psl perkataan ni. psl gua rasa sume msti tau teknologi 2 apa(orang asli kt pulau carey tu pn ad tv 42'' kt rumah). teknologi ni lu blh kata setiap alatan yg digunakan untuk menyenangkan keje manusia. x kire a apa. asalkn mende yg diguna utk tolong ringan kn keje manusia. cth cam lu nk tarik brg atas lantai, nk kurang kan geseran, bubuh roda. hah itu pn tech jgk.

   tpi... gua mmg... uhh... mengelak ble bnde sebut psl tech tinggi. uuhhhh... *tup2* woi, lu ni ddk zaman batu ke zman sains?. uuuhhh...oohhh... gua mmg klau technology canggih sgt gua x pndi guna. alasan gua; psl klau tech canggih sgt ko rse cam hidup ni sng sgt, x de thrill.

    ok. sebagai contoh kite amek henpon sebagai tajuk. klau 10 thn dlu hp ni kire barang mewah, skang hp blh kate orang asli pn ade mnde ni. uuuhhhh.... ok. gua pn gne hp jgk.... uuuhhh... tpi gua pny hp lu blh kte.... uuuhhhh hp org asli lah kte. sume fungsi yg basic pny.

   klau nk diikutkn klau cter psl hp ni gua blh gune, tpi gua mmg x pndi gune hp touch2 ni. psl x de butang nk ditekan. klau dlu bnde2 cmni org kte smartphone, skang ini la standard. aargggghhh!!! gua tension!!! (damned it, steven paul!) hp2 touch ni gua mmg tatau gune. sumpah.

  1 lg jenis hp yg gua x reti gune ni huh, blackberry. aarrrggghhhh!!!! klau iphone x de butang utk ditekan, bb plak ad TERLALU byk butang utk ditekan. lg gua pening. gua suke klau hp 2 jdi simple. kire back to basics la. ye. gua ni purist. gua x suke mnde2 yg rocket science. gua suke hp gua simple. pling canggih pn ad mp3 la.

    ok. alanagkan lu nk on9 pn trus ad kt tangan. itu la gune ny tech ni. utk senangkan pengguna. x de pening2 nk ngadap pc 24 jam semate-mate nk tweet2 sama kawan yg lu tgh makan pizza. bg gua gua lg sanggup mengadap pc utk on9. psl bg gua die lg seronok. 
   skang spe gua nk salah kan? sng. gua salah kan Steven Paul. ye. gua x nafikan di ni mmg legend bab2 perkomputeran ni tpi. gua blh hargai die pny usaha membangunkan pc. tpi gua x leh tahan ble die cipta iphone. sometimes genius ni terlebih-lebih. dh cipta iphone x puas buat ipad. hmph! lg gua tendang pintu. bnde2 2 sume dicipta sbb org makin malas nk gerak. 2 je alasan gua.

   then hidup di jaman rocket juga bermakna tv ialah sesuatu yg wajib utk ditemui do dalam setiap rumah kt pelosok dunia(gua x psti lak klau sami2 kt tibet 2 pernah dengar perkataan 'television' ke x). suda2. secara jujurny gua x kesah pn klau gua gne tv apa pn. hri 2 ad member gua tny gua; der, lu x de nk bli tv lcd ke?. gua jwb blk; klau gua nk sume tv dlm seng heng 2 gua dh borong. 

   gua mmg x memilih klau mau tgk tv. asal kn cerah. jdi klau gua ad mslh dg tv mkne ny gua mst ad mslh dgn aerial die. fuh. sebaik lepas je aku lahir astro keluar. dpt jugak la nikmat tv terang. gua phm. gua mmg klau bab2 tech ni gua down. almaklumla nk kte ddk kg gua ddk kt sub-urb.

   ok tdi gua dh membebel mengarut psl tech zmn skang. skang biar gua mengarut psl kete2 canggih lak. sekali lg gua mention. gua ni purist. sume back to basics. utk kasi sng gua bg lu sume specification  utk kete yg gua appreciate. cmni; kete mesti ringan, transmission manual yg x de traction contraol, ad enjin yg x besar sgt tpi power cukup dgn weight ratio, and chasis yg rigid. x de sound system ke seat leather ataupun quality finish cam Audi pn x pe. no hal. masih x jelas keter apa? ok sng. contoh pling baik sekali ialah... Toyota KE70. **ape keter puny buruk hodoh sakai etc yg ko minat?


    ye. klau lu tgk keter ni simple je. x de pening2. ingat. to be fast doesnt mean to being fun. kadang2 kete yg simple2 camni la yg thrill die pny ride. ok. yg ni gua dh bg contoh keter yg gua suke. skang gua bg la spec utk kete yg gua avoid; enjin dgn ecu roket, ekzos pekak, 4wd dgn ape punye traction control skli dgn driver assist cam ABS EBD BA Brake Steer ke hapebendentah. otu yg gua x suke. contoh terbaik ialah Volkswagen Polo GTi.
   ini yg aku nnk mention. aku minat keter sbb aku nk drive. x de len. sebagai contoh; bln ni pny hypertune, issue 122, ad citer psl keter ni bwk g sepang. tau pe writer die komen? buruk. die pny shifting ble downshift computer refuse, blie tekang brek, brek jdi sial. msk kona, hampeh. enjin dh out of powerband cmpur lak dgn kete dh terlalu lambat msk korner. kt sini gua blh ckp 1 je. ble lu naek kete yg canggih mengalah kan roket, bkn lu yg bwk kete tpi komputer yg bwk. bkn lu yg kawal keter 2 tpi komputer yg kawal lu. 

   klau cam2 ape gune lu nk enjoy bwk kete. kete sendiri degil x mau ikut ckp ko. dipendekkan citer gua mmg x suke teknologi roket. x de thrill. sume sng sgt. gua pernah dgr ad 1 ayat ni kt tv cter mende ntah ad die ckp;

*TECHNOLOGY WON'T MAKE OUR LIFE BETTER, BUT MAKES OUR LIFE EASIER.

   enough said. 

No comments:

Post a Comment