Powered By Blogger

Wednesday, May 7, 2014

The Good Old Day: The way we take a picture

   Aku rindu zaman analog. At least 10 tahun lepas a. Bagi aku itulah zaman kemuncak terhadap teknologi. Maksud aku itulah zaman dimana teknologi2 analog disempurnakan. Cakap je. Kamera, henpon, kereta. Semuanya sempurna dalam dunia analog. Everything just feels right. Dan dalam post kali ni, aku nak citer pasal kamera.


   Baiklah adik2 jenerasi digital sekalian. Mungkin masa korang baru lahir bende ni dah start pupus kot. Tapi camnilah kitorang simpan gambar. Kalau zaman sekarang orang cuma tangkap gambar whether kat DSLR, VSCOCAM Camera 360, Iphone, surely korang left that picture rot. Aku bet 80/100 daripada korang yang tangkap gambar kat hp tu korang x kemas kan album2 tu? Kalau DSLR tu mungkin boleh sembang a, pasal masuk kat fesbuk ofkos. Dan bila zaman fesbuk jatuh, korang dah x tengok pn gambar2 tu. Biar reput je. Kalau kat twitter pulak lagi a. 


   So sekarang, adik2 boleh nampak yang jenerasi sekarang dah x appreciate the moment the record. Aku ingat lagi zaman dulu. Masa tu walaupun pakai kamera point-and-shoot je, tapi at least zaman tu orang masih hargai nilai sesebuah moment. Mau xnya, mula kena beli filem dulu. Paling banyak pn 36 shot je. Pastu nak tangkap gambar pn bukan suka2 je boleh tangkap, cuma moment serta pose terbaik je akan terpilih untuk tangkap gambar. Xdenya nak selfie2 bagai. Dah lah tu kena pikir dua kali nak tangkap gambar, pastu kena pegi kedai cuci gambar, the beli album simpan. 


   Bila rasa nak tengok album, semua kenangan manis datang. Seolah-olah album tu bernyawa. As if album tu bercerita kat kita tentang betapa seronoknya kenangan tu. Zaman sekarang lain. Sume digital. Kalau terlajak sampan boleh undur. Siap boleh tangkap gambar sendiri lagi. Aku berbangga sebab aku hidup di zaman yang penuh dengan transition. Aku dah tengok camne dulu orang kalau nak tangkap gambar sendiri suruh orang lain tangkapkan. 


   Then bila zaman kamera henpon, ada pulak cermin tangkap gambar sendiri kat tepi lens. Bila Iphone keluar je(ishk!), dunia berubah. 360 darjah. Untuk kali pertamanya dalam sejarah, orang yang x tau apa itu aperture, apa itu exposure, apa itu shutter tetibe layak digelar 'photographer'. Tetibe je budak sekolah rendah pandai tangkap gambar. Tetibe je gambar bukan lagi cara untuk berkongsi kenangan manis, tapi jadi bahan syok sendiri. 

(selfie punca budak pmpuan suka syok sendiri buat muka mintak isap kotey)

   Kalau x masakan tidak wujudnya manusia macam Awek Legoland dan yang seangkatan. Buat video haprak pn jadi artis. Kalau 20 tahun lepas kau kena buat video at least ada gambar hantu a baru boleh buat duit. pfft. Maka dengan wujudnya instagram jugak, ramailah budak2 menyiarkan gambar2 x masuk akal kat laman sosial. Then, ini menyebabkan aku bertekad. Aku nak balik kenangan2 jenerasi-Y. Ini jugak menunjukkan alasan kenapa aku beli kamera analog. 

kamera analog aku, pentax k1000

   Apart dengan sebab2 kat atas tu, bagi aku orang yang master guna analog ialah cameraman sejati. Sebab die memahami segala element yang diperlukan untuk buatkan gambar jadi cantik. Jadi inilah die, kenapa aku rasa sebab jenerasi sebelum ni lagi matured. Dan it draw a conclusion: The more advanced the technology gets, the less human will do so. Aku rindu analog. Selamat datang ke dunia hipster, Ahnaf Irsyad.

No comments:

Post a Comment