The last Samurai. Kalau korang tengok citer die korang akan paham camne golongan Samurai akhir fight for their right. Ini sangat epic. The same term could be apply kat kereta sukan Jepun. Semua orang tau, zaman 90's ialah zaman kegemilangan kereta Jepun dimata dunia. Masa zaman ni a mat salleh baru nak bukak mata kat samurai2 ni sume.
Then tahun 2002, hampir kebanyakan kereta sukan Jepun mula hilang satu demi satu. Yang menyedihkan ialah kereta2 ni sume xde keturunan. Main delete camtu2 je. So now here's the list of all those Samurais. Rasa aku dah x payah aku terangkan, sume dah kenal.
1. Nissan Skyline GT-R(1969-1972,1989-2002)
2. Toyota Supra(1978-2002)
3. Honda NSX(1990-2005)
4. Subaru Impreza WRX STi(1992-2011)
5. Mitsubishi Lancer Evolution(1992-)
6. Honda Integra Type-R(1995-2006)
7. Honda Civic Type-R(1997-2010)
8. Toyota Celica(1970-2006)
9. Toyota MR-2/S(1985-2006)
10. Mazda RX-7(1978-2002)
11. Nissan Silvia(1964-1969,1974-2002)
And... Yes!!! 12 keter kat atas ni ialah what a Japanese sports car should look alike. Ekceli ada banyak lagi, cuma 12 atas ni yang terbaik yang tiada selainnya sebelum dan selepas. Walaupun Evo still in production tapi hell. It was made for a different customer. GT-R R35? No. Hell no. Itu keter x dapat nak bawak legasi Skyline GT-R yang asal. Still, untuk customer bukan enthusiast. Pasal tu a R23-R34 orang pandang lagi. LF-A? Itu pulak untuk tunjuk yang penis Toyota juga sebesar Ferrari.
12 keter kat atas ni dah xde keturunan. Mati camtu je. Tapi tahun lepas, Toyota keluarkan 86, which could bagi some harapan untuk industry keter Jepun. Adakah lain company akan buat keter untuk compete dengan 86? Tunggulah 5 tahun nanti...
CREDIT PICTURES TO: SPEEDHUNTERS, TURBO MAGAZINE, HONDA TUNING MAGAZINE
CREDIT PICTURES TO: SPEEDHUNTERS, TURBO MAGAZINE, HONDA TUNING MAGAZINE
No comments:
Post a Comment