Powered By Blogger

Sunday, April 22, 2012

Hari ini pengajaran, hari esok pelajaran.

   Aku seorang manusia. Dilahirkan sempurna. Berfikir dengan sempurna. Tapi sempurna manakah diri kita sebagai manusia? Apa yang dimaksudkan dengan sempurna? Macamana nak jadi sempurna? ya. Itu lah die. Manusia. Sedang semua orang anggap kita sempurna tapi masih lagi tertanya-tanya mengenai kesempurnaan. Adakah itu yang dinamakan sempurna? Mungkin jawapan setiap orang berlainan. Sebab setiap orang dilahirkan sama pandai lain kelebihan. Jadi kalau kau tanya aku maksud sempurna, aku akan jawab; Belajar.

   Dan sebagai seorang manusia juga aku seorang narcissist. Macam bese a kalau makhluk nama manusia memang dah dah sifat. X yah citer a aku memang narcissistic. Kalau ada je orang yang cam nak condemn je mesti aku balas. Sebab aku rasa aku hebat. Ya. Aku memang terpengaruh dengan quote ni; kita kena fikir kita ni hebat baru lah kita boleh jadi hebat. Entah mana aku celup aku dah lupa. Terus melekat dalam otak aku terus jadi fiil. Sejak tu aku mula fikir aku boleh buat apa sahaja, termasuk benda yang aku x pernah buat. Then bila aku buat benda tu memang aku boleh buat tapi x sempurna lah, tapi not bad lah. 

   So then aku serabut. Bila kita fikir sempurna tapi kenapa kita x sempurna? Jadi apa maksud sempurna sebenarnya? kenap walau apa pun yang kita buat x sempurna? So it's the peoples around. Aku paham sesuatu. Lepas cikgu aku cakap quote die; bukan kita yang judge diri kita tapi orang sebelah kita. AIK? Lagi serabut. Kejap2 kene piker kita sempurna kejap2 kene piker reaction orang sekeliling. .......................................... . Perjalanan ada beribu batu lagi. Hidup kat dunia ni memang seksa. Uhhh... 

   Dan akhirnya aku dapat jawapannya. Itu lah die konsep YinYang dalam falsafah Cina. Gila aku tabik sial dengan orang Cina. Setiap benda yang baik mesti ada kejahatannya begitu juga sebaliknya. Dan inilah die proses keseimbangan. Bila kita baik sangat mesti ada2 je maslah. macam tu jugak bila kita buat jahat. Akhirnya ini lah conclusion nya. Dalam aspek kehidupan segalanya kena seimbang, and it's the most efficient way untuk manage segala masalah. But hey, I still got thousands more miles. Ya. Makin aku dapat jawapan makin aku banyak tanya dan makin serabut lah otak memikir segala nya. Dan segala kesempurnaan jadi serabut.

   Kalau nak macam tu camna nak jadi sempurna? Ya. Untuk menjadi manusia yang sempurna kenalah x sempurna, apa punya manusia yang sempurna. tu tuhan je yang camtu. Dan akhirnya kesempurnaan seorang manusia tu ialah macamna dia belajar dpd ketidaksempurnaannya.

No comments:

Post a Comment