Powered By Blogger

Friday, November 7, 2014

Ilmu Untuk Semua

   Aku dah banyak kali tulis pasal bende ni. Tapi kali ni in another perspective. Untuk kesekian kalinya, aku akan citer pasal cara orang kita mendidik sejarah.

   Semua orang tau sejarah tu bosan. Camne nak buatkan srjarah x bosan? Be radical! Ok lets start now. Korang perasan x, buku sejarah KBSM form 4 ni bias giler? Kalau korang ingat lagi 70% citer pasal sejarah islam je. Dan akan diulang dalam subjek pendidikan islam lagi.

   Bende ni x menjadi masalah bagi pelajar beragama islam. Tapi camne dengan non muslim? Ok imagine if we were put in their place. Semestinya akan ada rasa x puas hati sebab rasa terkalu banyak bende yang bukan dari kita punya budaya dan ajaran kan? Sepatutnya bende ni sume kena balance. Aku pn teringin nak tau camne Buddha dapat enlightment, camne Jesus boleh kena buru dengan Roman etc.

   Then bias buku sejarah x terihenti kat situ je. Korang perasan x, yang die citer pasal kegemilangan tamadun Islam, tapi camne die jatuh cuma 2 ayat je. Then x citer keadaan sebenar masa zaman Umaiyah, camne Mongol boleh marah dengan empayar Khawarizmi(maaf jika silap). X ke korang rasa janggal kat situ? Kejayaan dicerita dengan detail tapi kejatuhan macam xde langsung diceritakan.

   Cuba fikir baik2. Apa yang akan kita belajar kalau asyik berjaya je? Bukankah kita patut belajar dari kesilapan. Kita boleh nampak yang buju sejarah KBSM ni propaganda lebih. More like mengajar kita supaya bangga dengan sejarah hebat kita. Kesannya? Akan lahir golongan racial bigots. Mahathir sebdiri kata, bangsa yang bangga dengan sejarah silam yang hebat ialah bangsa yang dah jatuh.

   Are we leading towards it? Exactly. Zaman ayah aku dulu lengkap dari zaman nabi ke zaman unaiyah yang assabiyah je kedatangan mongol. Even cerita pasal empayar Moghul jatuh! Nampak x apa yang berlaku? Kita ni diajar untuk jadi bigots melalui propaganda camni. Cikgu2 ada yang tau, tapi x boleh cakap pasal boleh didakwa.

   Antara kenyataan yang aku kurang senang ialah bila die kata orang Eropah mencedok ilmu orang Islam. Is iit relevan? Now put it like this. Ibnu sina sendiri belajar dari buku2 Greek yang diterjenah dalam bhs Arab. Adakah orang Arab mencedok ilmu orang Greek? Cuba kita fikir, zaman dulu ilmuwan xdepn nak claim copyright itu ini. Dorang cintakan ilmu. Tetibe kita pulak nak cakap orang Eropah mencedok ilmu orang Islam.

   Kita fikir lagi, ilmu datang dari Allah. So adakah kita nak cakap yang manusia mencedok ilmu Allah? Tidak. Allah bagi kita ilmu supaya kita sujud kat die. Kita claim2 hak ilmu orang itu ini adakah sebab kita nak orang menyembah kita? Tidak jugak. Jadi x rasional untuk kita buat camni.

   Akhir kata, buku sejarah KBSM ada banyak perlu dibaiki. Zaman dulu punya lagi eloj dpd sekarang. Penyampaian haruslah lengksp dan x bias. Bende ni patut diambil kira sebab mslibatkan mindset jenerasi aksn datang. Semua yang baik hanya dari Allah, kita manusia x lepas dari buat silap. Wallahualam.

  

No comments:

Post a Comment